Parkeergarage Ehrenfest - Leiden Bio Science Park

Leiden Bio Science Park is het grootste kenniscluster van Nederland op het gebied van Life Sciences & Health. De campus is volop in ontwikkeling en om deze groei te faciliteren is een concentratie van het parkeren wenselijk. De geplande parkeergarage, aan de Ehrenfestweg, moest visueel zo harmonieus mogelijk in zijn omgeving worden ingepast. Ook moest de gevel zo ontworpen worden dat de garage gefaseerd uit te breiden is en de aannemer die de parkeergarage gaat realiseren de gevel kan monteren op hun bestaande ontwerpconstructies.

 

 

Van de redactie Vexpansie. Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2022-4 |Tekst: Jörn-Ole Stellmann, architect Wiegerinck

 

 

In december 2019 wonnen we met ons schetsontwerp de architectenselectie. Begin 2020 hebben we dit uitgewerkt tot een volwaardig definitief ontwerp waarbij we nauw hebben samengewerkt met de Universiteit Leiden en parkeeradviesbureau Spark.

 

Verzachten

Hoe je het ook wendt of keert: het meest efficiënte stramien voor een parkeergarage is de blokkendoos. Recht toe, recht aan. De gevel is feitelijk het enige instrument om een parkeergarage te integreren in de omgeving. Wij hebben ons afgevraagd hoe we de dominerende horizontaliteit en verticaliteit konden ‘verzachten’ en een logische verbinding konden creëren met de omliggende campus. Wij hebben de garage opgevat als een van alle kanten gelijkwaardige sculptuur, gebaseerd op het dynamische thema van ‘de bries’.

 

De bries

Een bries is een zachte, frisse wind. Een luchtstroom die zichtbaar is in de subtiele rimpeling van water of wuivend duingras. In de gevel van verticale lamellen is elke lijn dan ook anders en dat maakt het totaalbeeld vriendelijk en bewegelijk. De twee transparante entrees voor voetgangers liggen open en zichtbaar op de hoeken van de parkeergarage. Hoeken die in een curve de hoogte ingaan, wat de speelse dynamiek van de gevel verder versterkt. De entrees sluiten direct aan op de belangrijkste toegangen tot de campus. De plint in de oostgevel is helemaal van glas en biedt ruimte voor commerciële functies, zoals een pakketafhaalservice of fietsenservicepunt. Dat geeft openheid en verbinding met het leven op straat.

 

Modulair

De verticale houten lamellen geven de gevel niet alleen een natuurlijke, zachte uitstraling, maar zorgen ook voor frisse lucht en natuurlijke ventilatie in de garage. De lamellen worden in makkelijk te transporteren modules geproduceerd. Dat vergemakkelijkt de verwachte uitbereiding van de parkeercapaciteit, van 600 auto’s nu naar 800 auto’s straks.

 

 

 

>Locatie: Leiden Bio Science Park

>Programma: Parkeergarage voor 600 auto’s inclusief commerciële functies (In een latere fase is een uitbreiding mogelijk tot 800 auto’s)

>Periode: 2019 – 2022

>Status:Gerealiseerd

>Opdrachtgever”Universiteit Leiden

>In samenwerking met: Universiteit Leiden, Spark

 

Jörn-Ole Stellmann, architect Wiegerinck

 

Meer informatie Parkeergarage Ehrenfest

 

Beeld: copyright William Moore

Tags

parkeergarage Leiden Spark Wiegerinck architecten

Bekijk meer artikelen

Vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden - verleden, heden en toekomst

Sjoerd Stienstra en Robin van Lieshout beschouwen op basis van verschillende onderzoeken de ontwikkeling van de vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden en de economische effecten daarvan. Verleden, heden en toekomst.

Lees meer

Meer ruimte voor woningbouw door flexibele parkeernormen

Gemeenten kunnen méér ruimte maken voor optopprojecten. De provincies Utrecht en Zuid-Holland, Platform31 en Aedes ontwikkelden een handreiking voor slim omgaan met parkeernormen.

Lees meer

CBS: Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder

Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS.

Lees meer

Informatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen

NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.

Lees meer

Weesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid

Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.

Lees meer

Renkum kiest voor mensgerichte mobiliteit

Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.

Lees meer
1 2 3 47