Goudappel bestaat 60 jaar!
Mobiliteit is meer dan reizen van A naar B. Het speelt ook een grote rol in het gezond, groen, veilig en leefbaar houden van onze leefomgeving. Daar houden ze zich bij Vexpan Premium Sponsor Goudappel al sinds de oprichting – dit jaar precies 60 jaar geleden – mee bezig. Het 60-jarig bestaan van Goudappel is een mijlpaal waar ze trots op zijn. Hoe is Goudappel 60 jaar geleden eigenlijk ontstaan?
De geschiedenis van Goudappel start in 1963 wanneer Henk Goudappel in Delft begint als verkeerskundige, een tot dan toe onbekend vakgebied. In datzelfde jaar bezoekt hij meerdere malen de Verenigde Staten om kennis op te halen, waarna hij ‘Adviesbureau voor Verkeersonderzoek en Verkeersplanning Ir H.M. Goudappel c.i.’ opricht. In 1966 verhuist het bedrijf naar Deventer, en opent in de daaropvolgende decennia nog vier kantoren: in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Leeuwarden. In 1967 voegt Leo Coffeng zich bij hem als partner van het ‘Adviesbureau voor Verkeersordening Goudappel en Coffeng’. In 1972 vormt de kennis van Goudappel mede de basis voor de oprichting van de Verkeersacademie in Tilburg in 1972, en later de faculteit Urbanistiek in Eindhoven. In 2021 verandert de naam ‘Goudappel Coffeng’ in het huidige ‘Goudappel’.
Goudappel is 100% eigendom van zijn werknemers. In 2009 is de huidige regeling voor werknemersparticipatie ingegaan. Dat maakt het bedrijf een financieel onafhankelijke organisatie waar betrokkenheid voorop staat. Sinds de oprichting van het bedrijf is er veel veranderd. Maar de passie voor mobiliteit is altijd gebleven. Goudappel heeft zich ontwikkeld tot de mobiliteitsexpert die het vandaag de dag is en levert met 250 adviseurs beslisinformatie en handelingsperspectief op basis van trends, data en inzichten. Juist die combinatie maakt Goudappel uniek. En ging het in 1963 om kennis halen uit de Verenigde Staten, tegenwoordig gaat het om kennis brengen. De afgelopen jaren adviseerde Goudappel er diverse keren op het gebied van leefbaarheid, verkeersveiligheid, fietsvoorzieningen, openbaar vervoer, en integraal denken.
Vier het jubileum mee en beantwoord hier de prijsvraag. Dan maakt u kans op een metalen giftbox Moët & Chandon Brut Impérial City.
Meer nieuws
Informatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen
NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.
Lees meerWeesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid
Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.
Lees meerRenkum kiest voor mensgerichte mobiliteit
Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.
Lees meerOpleiden in parkeerbranche in beweging
Parkeren is een breed vakgebied met complexe vraagstukken. Vandaar dat er een stijgende vraag is naar professionals. Een dubbelinterview met Chantal van der Wolk (Vexpan) en Natalie Veenkamp (DTV Academy).
Lees meerRotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen
Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs.
Lees meer'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'
VVD in Den Haag stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. Zoals bij foutparkeren.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.