Raad Amersfoort stemt ondanks referendum wel in met parkeerplannen
De gemeente Amersfoort zet de bekritiseerde parkeerplannen door, ondanks de massale tegenstem bij het referendum. Coalitiepartijen kwamen 19 december 2023 met een aantal aanpassingen aan het beleid. Zo is onder andere de prijs voor de eerste vergunning bekendgemaakt. De oppositie is woedend dat de coalitie de plannen alsnog uitvoert.
De uitslag van het referendum was duidelijk: 76 procent van de inwoners is tegen de plannen. Vooral de onduidelijkheid over de uitvoer kon op veel kritiek rekenen. Want hoe duur worden de vergunningen? Moeten bezoekers straks betalen? Wanneer is mijn wijk aan de beurt? Antwoorden op die, en nog vele andere vragen, zouden in een later stadium pas komen.
Coalitiepartijen D66, CDA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en ChristenUnie hebben nu een aantal aanpassingen aangebracht, waarmee ze denken de inwoners tegemoet te komen.
Zo is vastgesteld dat de eerste vergunning 30 euro per jaar gaat kosten. Ook belooft wethouder Tyas Bijlholt goed in gesprek te gaan met ondernemers, die zich zorgen maken over het wegblijven van klanten als de plannen worden ingevoerd.
Amersfoort-Noord over tien jaar
De tweede grote verandering is dat de plannen in Vathorst, Kattenbroek, Hoogland, Hooglanderveen en Nieuwland pas na 2035 worden ingevoerd. De noordelijke wijken zouden al als laatste aan de beurt komen, maar nu is ook duidelijk wanneer. Wel wordt een kleine slag om de arm gehouden. In het aangenomen voorstel staat dat het eerder zou kunnen als inwoners daar zelf om vragen, als er sprake is van een waterbedeffect of als het noodzakelijk is voor woningbouw.
“We kunnen deze uitkomst niet negeren”, zegt Kirsten Mik (D66). Toch heeft onder andere deze partij wél voor de plannen gestemd. De coalitie vindt de plannen nodig om de stad in de toekomst leefbaar en bereikbaar te houden. Met de aanpassingen vinden ze dat er voldoende is geluisterd naar de uitslag van het referendum. De aanpassingen moeten een deel van de zorgen bij inwoners wegnemen.
Vanaf dag één kunnen de nieuwe parkeerplannen van de gemeente Amersfoort rekenen op een storm van kritiek. Inwoners vinden het onnodig om overal in de stad parkeervergunning in te voeren. Veel mensen maken zich zorgen over hoe het plan er in de praktijk uit gaat zien. Uiteindelijk kwam het zelfs tot een referendum.
Meer informatie
> Lees het hele artikel op RTV Utrecht
> Vexpansie artikel over raadgevend referendum
Meer nieuws
Parkeervisie Leiden De nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren
Leiden heeft flinke ambities voor de toekomst, zo bleek bij het aantreden van het nieuwe college in 2018 en het nieuwe beleidsakkoord 2018-2022. Ambities op het gebied van onder meer duurzaamheid, mobiliteit en parkeren.
Lees meerCoronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde
Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.
Lees meer100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR
Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten
Lees meerRechter aanvaardt flexibele parkeernormen met MaaS
De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.
Lees meerParkeeroplossing in strijd met parkeerbeleid
Een omgevingsvergunning voor een nieuwbouwcomplex gaat tot twee keer toe onderuit, terwijl er niet één maar zelfs twee parkeeroplossingen zouden zijn. Dat het toch misgaat, komt – helaas – door een formele reden, zo blijkt. Onnodig, zo lijkt het. Wat ging er fout en welke oplossingen zijn er?
Lees meerParkeren op nummer 1 publieksreacties gemeenten
Veel van de publieksreacties richting Nederlandse gemeenten gaan over parkeren en parkeervergunningen. Nederlandse gemeenten zien tegelijkertijd veel ruimte voor verbetering van de afhandeling van publieksreacties. Dit blijkt uit de eerste ‘Benchmark afhandeling publieksreacties’, uitgevoerd in najaar 2019 door DTV Consultants.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.