Provincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen

Gepubliceerd op: 04 februari 2025

Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te kunnen gaan en te functioneren ze volgens de nieuwe normen van de NEN.

 

Minder grondstoffen
Het gebruik gaat volgens de provincie en het bedrijf gepaard met aanzienlijk minder verbruik van grondstoffen in vergelijking met volledige vervanging van de laadpalen.

 

Na het aflopen van de concessieperiode zocht de provincie Gelderland eind 2023 een partner om de bestaande laadpalen te moderniseren. Doorgaans worden er in zo’n situatie nieuwe laadpalen geplaatst, maar de provincie sloot het behoud van de palen niet uit. In lijn met de circulaire ambities van laadpaalexploitant Park&Charge werd er besloten tot een aanpak waarbij 191 laadpalen van de merken EVBox en Ecotap in korte tijd en met minimale aanpassingen up-to-date gemaakt werden.

 

Eerste generatie
De markt van laadpalen is relatief nieuw, op veel plekken loopt de eerste exploitatieperiode af van de eerste generatie laadpalen’, aldus Jeroen Franken van Park&Charge. ‘De vraag komt nu dan ook steeds vaker op wat te doen met al deze palen? Wij zijn van mening dat we gebruik kunnen, en moeten maken van infrastructuur die er al is. Alleen dan zijn we duurzaam bezig en kunnen we ook de snelheid van de benodigde energietransitie bijhouden. Dat vraagt van alle partijen anders denken en doen.’

 

Minder strenge eisen concessies
Bij het uitzetten van een nieuwe concessie worden vanuit de overheid eisen gesteld aan de laadpalen. Franken: ‘Omdat het een nieuwe markt is, zijn de eisen die vaak gesteld worden nog vrij streng. Hierdoor kan het handhaven van bestaande palen een stevige uitdaging zijn. Het is zaak dat degenen die de uitvraag doen, meer gaan denken vanuit behoud en de eisen daarop aanpassen. Het is in veel gevallen gewoon niet nodig om nieuwe laadpalen te gebruiken, er zijn hele goede alternatieve manieren, zo blijkt. Dit bespaart niet alleen schaarse materialen, maar ook capaciteit bij aannemers en netbeheerders. Circulair gebruik van laadpalen is nieuw, we zijn dit project ingestapt met veel vertrouwen naar elkaar en in het proces. We hopen dat dit een voorbeeld is voor andere provincies en laadpaalexploitanten.’

 

Meer informatie
> Lees meer op nederlandelektrisch.nl 

Tags

laadpalen circulair hergebruik duurzaam

Meer nieuws

Slimme laadpleinen breken door in Nederland

Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen

Lees meer

Elektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL

Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.

Lees meer

Elektrisch of waterstof?

Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.

Lees meer

Snelladen niet populair bij ev-rijders

De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.

Lees meer

Wanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?

Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.

Lees meer

Zonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk

De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen. 

Lees meer
1 12 13 14 15 16 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief