Proef Stedin naar effect van flexibel laden op netcapaciteit

Gepubliceerd op: 25 mei 2023

Equans, netbeheerder Stedin en de Samenwerkende Gemeenten Zuid-Holland (SGZH) zijn gestart met een proef ‘flexibel laden’. Tot nu toe wordt de snelheid van het laden van een auto bij een laadsessie bepaald aan de hand van de beschikbare ruimte op het elektriciteitsnet en het aantal op te laden auto’s.

 

Tijdens de proef wordt eerst in kaart gebracht hoeveel auto’s op welk moment stroom vragen. Op piekmomenten geeft Stedin een signaal af. Equans schroeft vervolgens op afstand de laadsnelheid deels terug. Op deze manier kan gekeken worden of flexibel laden helpt de beschikbare netcapaciteit optimaal te benutten en zo het elektriciteitsnet beter in balans te houden.

 

Lees het volledige artikel op Nederlandelektrisch.nl

 

Tags

elektrisch laden laden netcapaciteit EV

Meer nieuws

Slimme laadpleinen breken door in Nederland

Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen

Lees meer

Elektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL

Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.

Lees meer

Elektrisch of waterstof?

Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.

Lees meer

Snelladen niet populair bij ev-rijders

De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.

Lees meer

Wanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?

Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.

Lees meer

Zonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk

De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen. 

Lees meer
1 12 13 14 15 16 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief