Post hbo-opleiding Parkeren: parkeren als onderdeel van de mobiliteitsketen
Parkeren was jarenlang een stabiel vakgebied. Maar de afgelopen jaren is parkeren steeds meer opgeschoven richting mobiliteit en daarmee een onderdeel van de mobiliteitsketen geworden. Deze verschuiving vraagt om een andere manier van kijken van de parkeermanager. De vernieuwde post hbo-opleiding Parkeren is aangepast aan de huidige ontwikkelingen. Na het volgen van deze opleiding heb je alle kennis en kunde die nodig is om aan de slag te gaan in de praktijk. Marc Moonen, parkeerspecialist bij Kwirkey en tevens docent bij DTV Consultants, vertelt hier meer over.
> De nieuwe post hbo-opleiding Parkeren start in het voorjaar van 2023. Schrijf je hier in.
Verschuiving
Voorheen was het de normaalste zaak van de wereld dat iedereen een eigen auto voor de deur geparkeerd had staan. Hiermee verplaatste je je van a naar b. Maar tegenwoordig is er in veel steden geen ruimte meer om voldoende parkeerplaatsen te realiseren. Daarom worden vandaag de dag mensen steeds meer gestimuleerd om gebruik te maken van het openbaar vervoer, een deelfiets of deelauto. Oftewel, er worden veel bewustere keuzes gemaakt als het op verplaatsen aankomt.
Marc Moonen, docent
“Dit heeft zijn weerslag op hoe het werkveld van parkeermanagers eruitziet. Ineens zijn er deelauto’s die op straat of in een parkeergarage moeten staan. Of deelscooters. En als je wilt dat er minder mensen met de auto komen, moet je wel meer fietsrekken neerzetten”, legt Marc uit. Het hele financiële plaatje voor een parkeerplaats of parkeergarage verandert dus.
Inhoud opleiding
Beroepssituaties en praktijkcases vormen de ruggengraat van de opleiding. Tijdens verschillende modules leer je over parkeeronderzoek, klanttevredenheid, financiën, aanbestedingen, parkeerbeleid en de rol van gebiedsontwikkeling. “Je wordt niet opgeleid tot financieel expert of aanbestedingsdeskundige, maar je leert wel hoe een parkeerexploitatieberekening in elkaar zit of hoe een aanbestedingsproces verloopt. Als parkeermanager ben je eigenlijk een allrounder in het veld van mobiliteit.”
Een ander belangrijk element van de opleiding is hoe je omgaat met data. Hoe kun je data inzetten om jouw keuzes als parkeermanager te onderbouwen? “Parkeren is een gevoelig onderwerp omdat iedereen er iets van vindt: er is te weinig plaats, het is te druk of te duur. Het is dus belangrijk dat je goed kunt uitleggen waarom je bepaalde dingen doet en hoe dat de situatie ten goede komt”, vertelt Marc.
Schrijf je in
> De nieuwe post hbo-opleiding Parkeren start in het voorjaar van 2023. Schrijf je hier in.
> Deze opleiding wordt georganiseerd door DTV Consultants in samenwerking met Vexpan.
Meer nieuws
Norm toegankelijkheid gebouwen in aantocht
Gebouwen, dus ook parkeergarages zouden voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking makkelijk toegankelijk moeten zijn. Daar lijkt nu schot in te komen door een nieuwe brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over de voortgang van het Actieplan Toegankelijkheid voor de Bouw.
Lees meerParkeervisie Leiden De nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren
Leiden heeft flinke ambities voor de toekomst, zo bleek bij het aantreden van het nieuwe college in 2018 en het nieuwe beleidsakkoord 2018-2022. Ambities op het gebied van onder meer duurzaamheid, mobiliteit en parkeren.
Lees meerCoronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde
Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.
Lees meer100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR
Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten
Lees meerRechter aanvaardt flexibele parkeernormen met MaaS
De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.
Lees meerParkeeroplossing in strijd met parkeerbeleid
Een omgevingsvergunning voor een nieuwbouwcomplex gaat tot twee keer toe onderuit, terwijl er niet één maar zelfs twee parkeeroplossingen zouden zijn. Dat het toch misgaat, komt – helaas – door een formele reden, zo blijkt. Onnodig, zo lijkt het. Wat ging er fout en welke oplossingen zijn er?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.