Post hbo-opleiding Parkeren: parkeren als onderdeel van de mobiliteitsketen

Gepubliceerd op: 13 september 2022

Parkeren was jarenlang een stabiel vakgebied. Maar de afgelopen jaren is parkeren steeds meer opgeschoven richting mobiliteit en daarmee een onderdeel van de mobiliteitsketen geworden. Deze verschuiving vraagt om een andere manier van kijken van de parkeermanager. De vernieuwde post hbo-opleiding Parkeren is aangepast aan de huidige ontwikkelingen. Na het volgen van deze opleiding heb je alle kennis en kunde die nodig is om aan de slag te gaan in de praktijk. Marc Moonen, parkeerspecialist bij Kwirkey en tevens docent bij DTV Consultants, vertelt hier meer over.

 

> De nieuwe post hbo-opleiding Parkeren start in het voorjaar van 2023. Schrijf je hier in.

 

Verschuiving
Voorheen was het de normaalste zaak van de wereld dat iedereen een eigen auto voor de deur geparkeerd had staan. Hiermee verplaatste je je van a naar b. Maar tegenwoordig is er in veel steden geen ruimte meer om voldoende parkeerplaatsen te realiseren. Daarom worden vandaag de dag mensen steeds meer gestimuleerd om gebruik te maken van het openbaar vervoer, een deelfiets of deelauto. Oftewel, er worden veel bewustere keuzes gemaakt als het op verplaatsen aankomt.


Marc Moonen, docent 

 

“Dit heeft zijn weerslag op hoe het werkveld van parkeermanagers eruitziet. Ineens zijn er deelauto’s die op straat of in een parkeergarage moeten staan. Of deelscooters. En als je wilt dat er minder mensen met de auto komen, moet je wel meer fietsrekken neerzetten”, legt Marc uit. Het hele financiële plaatje voor een parkeerplaats of parkeergarage verandert dus.

 

Inhoud opleiding
Beroepssituaties en praktijkcases vormen de ruggengraat van de opleiding. Tijdens verschillende modules leer je over parkeeronderzoek, klanttevredenheid, financiën, aanbestedingen, parkeerbeleid en de rol van gebiedsontwikkeling. “Je wordt niet opgeleid tot financieel expert of aanbestedingsdeskundige, maar je leert wel hoe een parkeerexploitatieberekening in elkaar zit of hoe een aanbestedingsproces verloopt. Als parkeermanager ben je eigenlijk een allrounder in het veld van mobiliteit.”

 

Een ander belangrijk element van de opleiding is hoe je omgaat met data. Hoe kun je data inzetten om jouw keuzes als parkeermanager te onderbouwen? “Parkeren is een gevoelig onderwerp omdat iedereen er iets van vindt: er is te weinig plaats, het is te druk of te duur. Het is dus belangrijk dat je goed kunt uitleggen waarom je bepaalde dingen doet en hoe dat de situatie ten goede komt”, vertelt Marc.

 

Schrijf je in
> De nieuwe post hbo-opleiding Parkeren start in het voorjaar van 2023. Schrijf je hier in.

> Deze opleiding wordt georganiseerd door DTV Consultants in samenwerking met Vexpan.

 

De docenten zijn Elisio Baptista (ParkeerService), Sjoerd Stienstra (Stienstra Adviesbureau Stedelijk Verkeer), Roger Theunissen (TheMA Mobiliteitsadvisering), Michel Houtkamp (Spark), Marc Moonen (Kwirkey), Jaap Roest (Eiffel) en Barbara Verhallen, Gemma Schepers en Boen Groothoff van Gemeente Amsterdam.

Tags

opleiding parkeren dtv consultants

Meer nieuws

Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag

Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.

Lees meer

Keynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’

Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.

Lees meer

Uitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden

De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'

Lees meer

Sociaal bewogen parkeerbeleid

Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.

Lees meer

Maximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024

Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).

Lees meer

Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen

De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.

Lees meer
1 24 25 26 27 28 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief