Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren
In de media stonden grote koppen met ’50 euro voor 10 minuten parkeren in Scheveningen’. Voor de redactie van Vexpansie is dit aanleiding bij de gemeente Den Haag te vragen naar de broninformatie. De gemeente wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren om het parkeren door niet-vergunninghouders (toeristen) in woonstraten te ontmoedigen.
Parkeren in een deel van Scheveningen of in het centrum van Den Haag kost voortaan 50 euro. Of je nou tien minuten of een hele dag parkeert, je betaalt er altijd het vaste dagtarief. De bedoeling is dat automobilisten door het hoge tarief uitwijken naar (betaalbare) parkeergarages. Op straat blijft dan plek over voor bewoners die hun auto willen parkeren.
> Raadsbesluit
> Commissiebrief waarin de proef (punt 1) wordt toegelicht
Meer informatie
> Lees meer over de Parkeerstrategie 2021 – 2030 van de gemeente Den Haag (eerder verschenen in Vexpansie)
Meer nieuws
Deelauto’s en de rechter
‘Hoe denkt de rechter over de inzet van deelauto’s? Recent zijn er weer twee uitspraken gedaan, waarbij in één geval de rechter kritisch was’.
Lees meerToekomstbestendige woongebieden met menselijke maat
Het komende decennium zullen er bijna 1 miljoen nieuwe woningen moeten worden gebouwd. De daarbij behorende parkeereis legt een zware druk op de financieringsmogelijkheden. Met creatieve ontwerpen
Lees meerHoe ver willen voetgangers lopen?
Bij vrijwel iedere verplaatsing wordt (een deel van de afstand) gelopen. Daarbij speelt in veel gevallen de vraag welke loopafstanden mensen bereid zijn om te lopen. Daarbij blijkt het verplaatsingsmotief een belangrijke indicator
Lees meerHoe koop je een parkeergarage?
De hoeveelheid keuzes die de kwaliteit, en de kosten, van een parkeergarage bepalen is enorm. Voor gebiedseigenaren die behoefte hebben aan ‘een’ parkeergarage, stapelen de (tegen)vragen zich dan ook snel op.
Lees meerDe digitale Gehandicaptenparkeerkaart
Al geruime tijd wordt er door de gebruikers van de Gehandicaptenparkeerkaart, kortweg GPK, gevraagd om inzicht in het parkeerregime van gemeenten. Door de verscheidenheid aan regelingen
Lees meerAandacht voor fietsparkeren is essentieel
De gemeente Eindhoven stimuleert bezoekers om op de fiets naar het centrum te komen. Het aanbod van fietsparkeerplaatsen blijft echter achter op de groeiende vraag.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.