Auto’s worden steeds groter en zwaarder. Vijf Britse gemeenten hebben voertuigen van meer dan vijf meter lengte verboden om parkeergarages te gebruiken. Daaronder vallen auto’s als de Kia EV9, de Range Rover en de Tesla Model S en X.
Aantal Engelse parkeergarages weigeren grote auto's
Bestuurders van grote auto’s kunnen in Engeland een boete krijgen wanneer ze op sommige openbare parkeerplaatsen willen parkeren. Dat komt omdat vijf gemeenten lengtebeperkingen hebben ingevoerd voor voertuigen die hun parkeerfaciliteiten gebruiken, waarbij Wokingham, South Hams, Broadland en South Norfolk en West Devon allemaal een beperking van vijf meter hebben ingevoerd.
De gemeente Thurrock legt een iets mildere lengtebeperking op van 5,35 meter, wat betekent dat eigenaren van BMW’s 7 Serie (5391 mm) en Land Rover’s Defender 130 (5358 mm) een boete krijgen als ze gebruik maken van deze door de overheid beheerde parkeergarages. In deze en andere door de gemeente beheerde parkeergarages gelden ook hoogte- en gewichtsbeperkingen.
Auto’s worden om het jaar 1 centimeter breder
Brits onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan negen op de tien gemeenten niet van plan zijn hun parkeerplaatsen groter te maken om plaats te bieden aan de veel grotere voertuigen van nu, die naar verluidt elke twee jaar één centimeter breder worden. Dat is opvallend, aangezien de regelgeving rond de minimale afmetingen van een parkeerterrein al meer dan vijftig jaar niet is veranderd.
Sinds de jaren 70 is de kleinste parkeerplaats die een auto kan hebben 2,4 meter breed en 4,8 meter lang. Sindsdien is de omvang van personenauto’s echter sterk toegenomen. Dat is vooral het resultaat van een combinatie van modern auto-ontwerp en strengere veiligheidsnormen, waaronder de eis voor grotere kreukelzones en meer versterkingen om bestuurders en passagiers te beschermen bij botsingen.
Meer info
> Lees verder: AD.nl/auto
Meer nieuws
Toename van 10 procent van incidenten met elektrische en hybride voertuigen in 2024
Het NIPV en de Teams Brandonderzoek van de veiligheidsregio’s onderzochten hoe vaak de brandweer in 2024 moest uitrukken voor incidenten met bijvoorbeeld elektrische auto’s.
Lees meerElaadNL publiceert vernieuwde cybersecurity-eisen laadpalen
ElaadNL heeft, in nauwe samenwerking met het European Network for Cyber Security (ENCS), de vernieuwde cybersecurity-eisen voor laadinfrastructuur van elektrische voertuigen gepubliceerd.
Lees meerLancering nieuw dataplatform voor laadpalen: DOT-NL
Tijdens het jaarlijkse event van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur is het dataplatform DOT-NL gelanceerd. Dit platform bundelt actuele informatie over het Nederlandse laadnetwerk.
Lees meerElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten
Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.
Lees meerNetbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk
Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.
Lees meerNieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe
Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.