Aantal Engelse parkeergarages weigeren grote auto's

Gepubliceerd op: 14 mei 2024

Auto’s worden steeds groter en zwaarder. Vijf Britse gemeenten hebben voertuigen van meer dan vijf meter lengte verboden om parkeergarages te gebruiken. Daaronder vallen auto’s als de Kia EV9, de Range Rover en de Tesla Model S en X.

 

Bestuurders van grote auto’s kunnen in Engeland een boete krijgen wanneer ze op sommige openbare parkeerplaatsen willen parkeren. Dat komt omdat vijf gemeenten lengtebeperkingen hebben ingevoerd voor voertuigen die hun parkeerfaciliteiten gebruiken, waarbij Wokingham, South Hams, Broadland en South Norfolk en West Devon allemaal een beperking van vijf meter hebben ingevoerd.

 

De gemeente Thurrock legt een iets mildere lengtebeperking op van 5,35 meter, wat betekent dat eigenaren van BMW’s 7 Serie (5391 mm) en Land Rover’s Defender 130 (5358 mm) een boete krijgen als ze gebruik maken van deze door de overheid beheerde parkeergarages. In deze en andere door de gemeente beheerde parkeergarages gelden ook hoogte- en gewichtsbeperkingen.

 

Auto’s worden om het jaar 1 centimeter breder
Brits onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan negen op de tien gemeenten niet van plan zijn hun parkeerplaatsen groter te maken om plaats te bieden aan de veel grotere voertuigen van nu, die naar verluidt elke twee jaar één centimeter breder worden. Dat is opvallend, aangezien de regelgeving rond de minimale afmetingen van een parkeerterrein al meer dan vijftig jaar niet is veranderd.

 

Sinds de jaren 70 is de kleinste parkeerplaats die een auto kan hebben 2,4 meter breed en 4,8 meter lang. Sindsdien is de omvang van personenauto’s echter sterk toegenomen. Dat is vooral het resultaat van een combinatie van modern auto-ontwerp en strengere veiligheidsnormen, waaronder de eis voor grotere kreukelzones en meer versterkingen om bestuurders en passagiers te beschermen bij botsingen.

 

Meer info
> Lees verder: AD.nl/auto

Tags

parkeergarage grote auto's buitenland

Meer nieuws

‘Kunstmatige intelligentie helpt energieconsumptie elektrisch vervoer slim te sturen’

Netbeheerders en energieleveranciers krijgen technologie tot hun beschikking om binnen Europa de energievraag en het stroomverbruik van elektrisch vervoer te kunnen sturen. Het Arnhemse bedrijf Deftpower ontwikkelt een platform. 

Lees meer

Elektrische deelauto's gaan in Utrecht stroom terugleveren om netcongestie tegen te gaan

Vijfhonderd elektrische deelauto's van MyWheels worden vanaf maart 2025 in Utrecht ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Op die manier willen projectpartners een overvol stroomnet tegengaan.

Lees meer

Opening zonnepark in Almere: lokale stroom voor laadpalen

TotalEnergies heeft een zonnepark in Almere gebouwd om lokaal 100% groene stroom te leveren aan haar elektrische laadpalen in de regio.

Lees meer

Vexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages

De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.

Lees meer

Haarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht

De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.

Lees meer

Stand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf

'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.

Lees meer
1 2 3 19

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief