Parkeren onderwerp nieuwjaarstoespraken burgemeesters
Rondom het invoeren van nieuw parkeerbeleid organiseert de gemeente Haarlem in 2024 een parkeerreferendum. In Amersfoort heeft dit al plaatsgevonden. Dit levert discussie op met de inwoners. Het is dan ook niet gek dat parkeren wordt aangehaald in de nieuwjaarstoespraken van de burgemeesters.
Burgemeester Wienen: ‘Haarlemmers moeten perikelen rondom parkeren en andere zaken met ‘warm hart en koel hoofd’ tegemoet treden.’ In Amersfoort sprak burgemeester Bolsius: ‘Alles bij het oude laten, is geen optie.’
Passage speech burgemeester van Haarlem
We hadden onze eigen heftige discussies over parkeerbeleid en de vraag of er een referendum moet komen over de plannen van het college. Gaat het om de effecten op de portemonnee? Gaat het om de zorg dat je straks geen parkeerplek meer kunt vinden en draagt betaald parkeren dan bij aan de oplossing of aan het probleem? Hoeveel plek mag de auto innemen in de openbare ruimte als we in deze dichtbevolkte stad nog duizenden woningen toevoegen?
In een compacte stad is het lastig manoeuvreren in de openbare ruimte. Soms merk je dat op het trottoir, waar te weinig ruimte is voor kinderwagens of rolstoelen of zelfs gewone voetgangers, terwijl ondernemers zoeken naar ruimte voor terrassen, bewoners een geveltuin of een bankje willen plaatsen, kinderen willen spelen en jongeren elkaar willen ontmoeten, terwijl mensen ook een plek willen voor hun fiets of auto.
Terecht wordt er gekeken naar de gemeente. Goede regels, stevige handhaving. Maar er is meer nodig. We zullen samen moeten zoeken naar oplossingen. Is het lekker uit je dak gaan als je weet dat een ander er wakker van ligt? Is het lekker je gelijk halen als je weet dat je er de vrijheid van een ander mee beknot?
Samen leven met een warm hart en een koel hoofd. Er liggen genoeg vraagstukken die daar baat bij hebben. Bijvoorbeeld het veranderende klimaat, overlast in de binnenstad, handhaving van regels, aanpak van discriminatie, tweedeling in de maatschappij, hoge parkeerdruk.
Het zijn problemen die je niet oplost door alleen maar naar je directe eigen belang te kijken. Als we bereid zijn om te luisteren en de argumenten en standpunten van de ander echt te horen, dan krijgen we misschien dit jaar ook hoopgevende oplossingen in beeld. Samen werken aan een mooie stad, een leefbare stad, een rechtvaardige stad, een sociale stad waarin veel burgers meedenken, meepraten en meewerken met het bestuur aan Haarlem, de stad van ons allemaal, dat wens ik u toe.
Inhaken parkeren in Amersfoort
Burgemeester van Amersfoort: ‘Zoals de afgelopen vijftig jaar, zo zal Amersfoort ook de komende tijd hard blijven groeien. We ontkomen niet aan scherpe keuzes. Energietransitie, klimaatverandering, biodiversiteit, mobiliteit en de bouw van woningen. En dat allemaal op de drukke grond binnen onze gemeentegrens.’
In dat verband stond hij ook nog even stil bij het referendum. ‘Mij past geen oordeel hoe om te gaan met het referendum. Maar denken dat we alles bij het oude kunnen laten, is geen optie. Dat hebben de afgelopen vijftig jaar ruimschoots bewezen.’
Meer informatie
> Raad Amersfoort stemt ondanks referendum wel in met parkeerplannen
> Raadgevend referendum: veel Amersfoorters tegen nieuw parkeerbeleid
> Bron Haarlem website gemeente
> Bron AD Amersfoort
Meer nieuws
Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving
De loopbaan van Sander ten Hoorn in de parkeerwereld. Gegrepen door het parkeervirus.
Lees meerExpertteam: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er in Nederland?
Vraag van Mario van Ginkel Triflex aan het Vexpan Expertteam: Is er een overzicht te geven van de omvang van de parkeermarkt / totale parkeercapaciteit in Nederland? Lees het antwoord.
Lees meerAmsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden
Grote auto's als SUV's die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om 'auto's met overgewicht' meer parkeergeld te laten betalen.
Lees meerMogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers
Een herkenbaar beeld voor strandbezoekers: aansluiten in de file en lang zoeken naar een parkeerplek. Adviesbureau Goudappel onderzoekt met veldwerkbureau NDC voor gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen.
Lees meerBetaald parkeren in de hele gemeente Utrecht in 2034 een feit
Met aanvullende maatregelen zoals het stadsbreed invoeren van betaald parkeren en het fors verlagen van de parkeernorm bij nieuwbouw wordt een volgende stap gezet om auto’s uit Utrecht te weren.
Lees meerPeter Vissers: 'Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse'
Dordrecht heeft bij het ontwikkelen van ideeën rond een nieuwe stadswijk de methodiek Wikken en Wegen gebruikt. Hierbij is ook gekeken naar de effecten van keuzes op onder meer mobiliteit en leefbaarheid, luchtkwaliteit en gezondheid.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.