Op koers mobiliteitsplan: Utrecht voor eerst in jaren minder autobezit
“Als we kijken naar het jaar 2040, hoe ziet Utrecht er dan uit en hoe verplaatsen we onszelf?” Deze vraag probeerde de gemeente drie jaar geleden te beantwoorden met het ‘Mobiliteitsplan 2040’. In dit document staan allerlei ambities beschreven waarmee de groei van de stad in goede banen moet worden geleid. Hoe staat het er nu voor? Dat is te lezen op DUIC.nl.
Voor het eerst sinds jaren is er sprake van een afname van particuliere personenauto’s in Utrecht. Dat staat in het ‘Monitor Mobiliteitsplan 2024’, een tussentijdse evaluatie van de gemeente om te kijken of ze op weg is de doelen van 2040 te halen. Omdat de cijfers van 1 januari 2024 nog niet beschikbaar zijn, wordt gekeken naar nieuwjaarsdag 2023. Op die datum stonden er 108.652 privéauto’s (dit zijn ook leaseauto’s) geregistreerd in Utrecht en dat zijn er maar liefst 34 minder dan op 1 januari 2022. Daar komt nog eens bij dat het aantal inwoners in dezelfde periode is gegroeid met 6.242 Utrechters (Op 1 januari 2022 woonden er 361.742 mensen in de stad, op 1 januari 2023 waren dit er 367.984 en op 1 januari 2024 waren er 374.374 Utrechters).
Deze afname is niet uniek voor Utrecht, ook in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag neemt het autobezit af. Wanneer we kijken naar het aantal auto’s per duizend inwoners was dit in het begin van 2023 het laagst in Amsterdam (239), daarna in Utrecht (300), Den Haag (308) en Rotterdam kent van de vier grote steden relatief gezien het hoogste aantal particuliere auto’s (317). Het gemiddelde van Nederland ligt met 440 auto’s per duizend inwoners overigens een stuk hoger. Tot slot zijn er in Utrecht qua autobezit grote verschillen zichtbaar tussen de tien wijken die de stad telt. In Vleuten-De Meern is met 92 procent het aantal inwoners meteen eigen auto het grootst, gevolgd door Leidsche Rijn met 83 procent. In de Binnenstad is dit aandeel met 37 procent het laagst en Oost komt met 48 procent daarna.
Meer informatie
> Bron: lees meer op De Utrechtse Internet Courant
> Monitor Mobiliteitsplan 2024 Utrecht
Meer nieuws
Herkeuring ESPA Award: Kans op vernieuwde kwaliteitsonderscheiding voor parkeergarages
Parkeergarages kunnen opnieuw in aanmerking komen voor een vernieuwde ESPA Award van de European Parking Association (EPA). Parkeergarages die meer dan zeven jaar geleden het keurmerk hebben ontvangen, krijgen een uitnodiging van Vexpan voor de herkeuring.
Lees meerSchonere lucht in parkeergarage Maasburg in Cuijk
De gemeente Land van Cuijk heeft de luchtzuiveringsinstallatie laten vernieuwen van de parkeergarage Maasburg in Cuijk. Het is een technologisch hoogstandje uit Gassel. 'Dit willen wij doen omdat wij meedoen aan het landelijke Schone Lucht Akkoord.'
Lees meerNEN 9120 en de gevolgen voor parkeren
Gisteren nam minister Keijzer de nieuwe NEN 9120 – Toegankelijkheid Gebouwen – in ontvangst tijdens de Bouwbeurs. Vexpan heeft verzocht om het aantal parkeerplaatsen dat NEN 9120 adviseert niet te verhogen ten opzichte van de bestaande praktijk.
Lees meerSekswerkbedrijf als idee tijdelijke invulling parkeergarage Utrecht
Vanaf september 2025 is de gemeente Utrecht eigenaar van parkeergarage Paardenveld. Na 2035 gaan ze dit gebied opnieuw inrichten. De gemeente denkt nu na over de invulling van de parkeergarage, bijvoorbeeld een klein sekswerkbedrijf.
Lees meerEasyPark Group neemt Flowbird over
EasyPark Group, aanbieder van digitale parkeer- en mobiliteitsoplossingen, heeft de Flowbird Group overgenomen. Deze maakt het verder digitaliseren van stedelijke mobiliteit mogelijk en draagt bij aan het verbeteren van de leefbaarheid in steden.
Lees meerNormalisatie brandveiligheid: wat zijn de uitdagingen?
Normalisatie is in de praktijk een dynamisch proces dat vraagt om flexibiliteit en samenwerking. Wat zijn de specifieke issues als het gaat om brandveiligheid? Consultant NEN deelt de achtergronden, de stakeholders en de belangen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.