Op koers mobiliteitsplan: Utrecht voor eerst in jaren minder autobezit

Gepubliceerd op: 09 augustus 2024

“Als we kijken naar het jaar 2040, hoe ziet Utrecht er dan uit en hoe verplaatsen we onszelf?” Deze vraag probeerde de gemeente drie jaar geleden te beantwoorden met het ‘Mobiliteitsplan 2040’. In dit document staan allerlei ambities beschreven waarmee de groei van de stad in goede banen moet worden geleid. Hoe staat het er nu voor? Dat is te lezen op DUIC.nl

 

Voor het eerst sinds jaren is er sprake van een afname van particuliere personenauto’s in Utrecht. Dat staat in het ‘Monitor Mobiliteitsplan 2024’, een tussentijdse evaluatie van de gemeente om te kijken of ze op weg is de doelen van 2040 te halen. Omdat de cijfers van 1 januari 2024 nog niet beschikbaar zijn, wordt gekeken naar nieuwjaarsdag 2023. Op die datum stonden er 108.652 privéauto’s (dit zijn ook leaseauto’s) geregistreerd in Utrecht en dat zijn er maar liefst 34 minder dan op 1 januari 2022. Daar komt nog eens bij dat het aantal inwoners in dezelfde periode is gegroeid met 6.242 Utrechters (Op 1 januari 2022 woonden er 361.742 mensen in de stad, op 1 januari 2023 waren dit er 367.984 en op 1 januari 2024 waren er 374.374 Utrechters).

 

Deze afname is niet uniek voor Utrecht, ook in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag neemt het autobezit af. Wanneer we kijken naar het aantal auto’s per duizend inwoners was dit in het begin van 2023 het laagst in Amsterdam (239), daarna in Utrecht (300), Den Haag (308) en Rotterdam kent van de vier grote steden relatief gezien het hoogste aantal particuliere auto’s (317). Het gemiddelde van Nederland ligt met 440 auto’s per duizend inwoners overigens een stuk hoger. Tot slot zijn er in Utrecht qua autobezit grote verschillen zichtbaar tussen de tien wijken die de stad telt. In Vleuten-De Meern is met 92 procent het aantal inwoners meteen eigen auto het grootst, gevolgd door Leidsche Rijn met 83 procent. In de Binnenstad is dit aandeel met 37 procent het laagst en Oost komt met 48 procent daarna.

 

Meer informatie
> Bron: lees meer op De Utrechtse Internet Courant
> Monitor Mobiliteitsplan 2024 Utrecht

Tags

mobiliteitsplan 2040 monitor autobezit

Meer nieuws

Amsterdamse Parkeergarage Marnix ontvangt ESPA Gold Award

Onlangs ontving de Amsterdamse parkeergarage Marnix onder de Singelgracht de ESPA Gold Award. De prijs werd toegekend vanwege de uitstekende naleving van moderne eisen voor een parkeergarage.

Lees meer

Instorten parkeergarage Nieuwgein geen slachtoffers wel trauma's

Stofwolken vallen woest op hen neer, het wordt aardedonker, het regent gruis en stenen. ,,We gaan dood! We gaan dood!’’ schreeuwt ze. Voor het eerst vertelt de laatste bezoeker van de rampgarage in Nieuwegein haar verhaal aan AD. 

Lees meer

Bewoners Delft vinden parkeerplaatsen te smal

Bewoners van een straat in Delft zijn niet blij met extra parkeervak. Volgens hen zijn die namelijk veel te smal: ‘Ik moet via de passagiersstoel naar binnen klimmen’. Zo is te lezen op AD Delft. 

Lees meer

Politie waarschuwt voor valse QR-codestickers op parkeerautomaten

Criminelen hebben een nieuwe manier bedacht om geld af te troggelen bij nietsvermoedende parkeerders. Politie en gemeenten waarschuwen voor valse QR-codestickers op parkeerautomaten. RTL Nieuws besteedt er uitgebreid aandacht aan. 

Lees meer

Tussentijdse waarschuwing voor parkeergarage Nieuwegein

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft tijdens het onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein een tussentijdse waarschuwing afgegeven.

Lees meer

Spraakverstaanbaarheid in NEN 2575-2:2012

Er is in de markt veel discussie over de eisen aan spraakverstaanbaarheid van ontruimingsalarminstallaties, zoals in parkeergarages. De eisen aan spraakverstaanbaarheid gelden voor de ‘gesproken woord’ ontruimingsalarminstallaties.

Lees meer
1 2 3 22

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief