Op koers mobiliteitsplan: Utrecht voor eerst in jaren minder autobezit
“Als we kijken naar het jaar 2040, hoe ziet Utrecht er dan uit en hoe verplaatsen we onszelf?” Deze vraag probeerde de gemeente drie jaar geleden te beantwoorden met het ‘Mobiliteitsplan 2040’. In dit document staan allerlei ambities beschreven waarmee de groei van de stad in goede banen moet worden geleid. Hoe staat het er nu voor? Dat is te lezen op DUIC.nl.
Voor het eerst sinds jaren is er sprake van een afname van particuliere personenauto’s in Utrecht. Dat staat in het ‘Monitor Mobiliteitsplan 2024’, een tussentijdse evaluatie van de gemeente om te kijken of ze op weg is de doelen van 2040 te halen. Omdat de cijfers van 1 januari 2024 nog niet beschikbaar zijn, wordt gekeken naar nieuwjaarsdag 2023. Op die datum stonden er 108.652 privéauto’s (dit zijn ook leaseauto’s) geregistreerd in Utrecht en dat zijn er maar liefst 34 minder dan op 1 januari 2022. Daar komt nog eens bij dat het aantal inwoners in dezelfde periode is gegroeid met 6.242 Utrechters (Op 1 januari 2022 woonden er 361.742 mensen in de stad, op 1 januari 2023 waren dit er 367.984 en op 1 januari 2024 waren er 374.374 Utrechters).
Deze afname is niet uniek voor Utrecht, ook in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag neemt het autobezit af. Wanneer we kijken naar het aantal auto’s per duizend inwoners was dit in het begin van 2023 het laagst in Amsterdam (239), daarna in Utrecht (300), Den Haag (308) en Rotterdam kent van de vier grote steden relatief gezien het hoogste aantal particuliere auto’s (317). Het gemiddelde van Nederland ligt met 440 auto’s per duizend inwoners overigens een stuk hoger. Tot slot zijn er in Utrecht qua autobezit grote verschillen zichtbaar tussen de tien wijken die de stad telt. In Vleuten-De Meern is met 92 procent het aantal inwoners meteen eigen auto het grootst, gevolgd door Leidsche Rijn met 83 procent. In de Binnenstad is dit aandeel met 37 procent het laagst en Oost komt met 48 procent daarna.
Meer informatie
> Bron: lees meer op De Utrechtse Internet Courant
> Monitor Mobiliteitsplan 2024 Utrecht
Meer nieuws
Onderzoek in De Telegraaf: daling drukte koopavond
Er is een onderzoek uitgevoerd naar de drukte van de koopavond op donderdag en op vrijdag. De daling wordt ook betrokken bij het opstellen van de nieuwe kencijfers door het CROW.
Lees meerWereldhave nieuw lid Vexpan
Vexpan heet Wereldhave welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. Wereldhave is een beursgenoteerd bedrijf met een sterke focus op winkelcentra.
Lees meerEvolutie van Verkeersinformatie: Real Time Traffic Information (RTTI) Sleutel tot Slimme Mobiliteit
Op 1 januari 2025 gaat de herziene Europese RTTI-verordening (Real-Time Traffic Information) in.
Lees meerGeen toekomst meer voor personenauto's op waterstof
Het doek lijkt definitief te vallen voor de personenauto op waterstof. Zelfs de grootste ambassadeur Toyota verlegt zijn koers naar bestelauto’s, vrachtauto's en bussen. Zo is te lezen in het AD.
Lees meerSamenwerkingsovereenkomst Regionale Aanpak Laadinfrastructuur vernieuwd
Staatssecretaris Vivianne Heijnen, gedeputeerden, wethouders en netbeheerders hebben de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst voor de regionale uitrol van laadpunten voor elektrische auto's vernieuwd.
Lees meerTe brede auto’s en te smalle parkeervakken
Het Noorse onderzoeksinstituut SINTEF beveelt aan om parkeervakken breder te maken. Aanleiding daartoe is de toegenomen breedte van auto’s en het toenemend aantal conflicten over parkeren.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.