Onderzoek mobiliteit: redenen waarom Nederlanders de auto liever laten staan
Na files zijn parkeerperikelen grootste bron van ergernis. Techbedrijf in parkeeroplossingen EasyPark liet onderzoek doen waaruit blijkt dat veel Nederlanders steeds vaker de auto laten staan omdat ze zich ergeren aan het gebrek aan parkeerplek, veel betalen voor parkeren en het langdurig in de file staan.
Highlights – Top 5 ergernissen automobilisten
• File 32%
• Moeten betalen voor parkeren 21%
• Te veel betalen voor parkeren 19%
• Geen parkeerplek kunnen vinden 16%
• Ver weg moeten parkeren 12%
Marktonderzoeksbureau Norstat voerde het mobilteitsonderzoek uit in Nederland. 1.083 werkende Nederlanders in het bezit van een rijbewijs werden ondervraagd.
Bijna een derde (32 procent) van de automobilisten ergert zich aan het stapvoets moeten rijden of aan geheel stilstaan in de file. Om deze reden laat 23 procent de auto vaker staan. Parkeren en de kosten die hieraan verbonden zijn vinden de autobestuurders ook redenen om een ander vervoersmiddel te nemen. Negentien procent van de automobilisten vinden dat ze teveel parkeerkosten betalen. Nederland kent nu een gebied ter grootte van het eiland Ameland waar je de portemonnee moet trekken om je auto neer te zetten.
Betalen per minuut
Kiest men toch voor de auto, dan checkt 39 procent de parkeertarieven voordat ze naar de stad gaan. Maar liefst 73 procent zou het een goed idee vinden om per minuut te kunnen betalen bij alle parkeergelegenheden. Op deze manier kan de automobilist behoorlijk wat geld besparen. 36 procent van de automobilisten vindt binnensteden slecht bereikbaar en ruilen een dagje winkelen vaker in voor online shoppen.
Weinig parkeerplek
De meerderheid van de ondervraagden (zestig procent) controleert waar zij kunnen parkeren in de buurt van hun bestemming-. Zestien procent van de respondenten geeft aan dat het niet kunnen vinden van een parkeerplek een reden is om dan de auto maar te laten staan. Ook vindt twaalf procent het vervelend als zij ver van hun bestemming af moet parkeren. Tot slot blijkt inparkeren niet altijd even gemakkelijk. Bijna 3 op de 10 Nederlanders (28 procent) geeft aan dat zij dit teveel gedoe vindt en kiest daarom voor een ander vervoermiddel.
Marius Koerselman, Country Director EasyPark BeNeLux over de resultaten: “Het is duidelijk dat Nederlanders veel problemen ervaren tijdens het parkeren van hun auto. Des te meer reden voor EasyPark om ons uiterste best te doen om onze gebruikers te helpen zo goedkoop en eenvoudig mogelijk te parkeren.”
Meer nieuws
Bescherming tegen schadelijke microben door gerichte hygiëne
Door de huidige coronasituatie is hygiëne nog nooit zo actueel geweest, met bijzondere aandacht voor een frequent schoonmaak en, uiteraard, handdesinfectie. Hoe worden en blijven onze parkeergarages
Lees meerSamenwerking Q-Park en INretail voor veilig winkelbezoek
INretail en Q-Park gaan samenwerken en veilig winkelen vanaf 28 april zo effectief mogelijk organiseren met extra aantrekkelijke parkeertarieven in de daluren.
Lees meerParkeren door een ruimtelijke bril bezien
De coronamaatregelen hebben laten zien hoe het kan zijn, een bereikbare stad. Om deze bereikbaarheid vast te houden is het zaak om het parkeervraagstuk eerder en beter beet te pakken.
Lees meerScanauto’s rechtvaardige parkeerhandhaving
Recent verschenen er berichten in de media over het onterecht automatisch uitschrijven van fiscale parkeerboetes (naheffingsaanslagen) door scanauto’s. Hoe zit het nu werkelijk?
Lees meerRegionale parkeerstrategie Utrecht
Een parkeerstrategie voor regio Utrecht uitwerken; het is één van de projecten binnen programma U Ned. De uitdaging? Het instrument ‘parkeren’ zodanig inzetten dat opgaven rondom mobiliteit en verstedelijking
Lees meerGemeentelijk parkeren achter de slagboom
Mag een gemeente zelf bepalen wat de parkeerkosten zijn bij een met een slagboom afsluitbare parkeergarage, die zij zelf beheert? Die vraag was aan de orde in de gemeente Veenendaal.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.