Onderzoek mobiliteit: redenen waarom Nederlanders de auto liever laten staan
Na files zijn parkeerperikelen grootste bron van ergernis. Techbedrijf in parkeeroplossingen EasyPark liet onderzoek doen waaruit blijkt dat veel Nederlanders steeds vaker de auto laten staan omdat ze zich ergeren aan het gebrek aan parkeerplek, veel betalen voor parkeren en het langdurig in de file staan.
Highlights – Top 5 ergernissen automobilisten
• File 32%
• Moeten betalen voor parkeren 21%
• Te veel betalen voor parkeren 19%
• Geen parkeerplek kunnen vinden 16%
• Ver weg moeten parkeren 12%
Marktonderzoeksbureau Norstat voerde het mobilteitsonderzoek uit in Nederland. 1.083 werkende Nederlanders in het bezit van een rijbewijs werden ondervraagd.
Bijna een derde (32 procent) van de automobilisten ergert zich aan het stapvoets moeten rijden of aan geheel stilstaan in de file. Om deze reden laat 23 procent de auto vaker staan. Parkeren en de kosten die hieraan verbonden zijn vinden de autobestuurders ook redenen om een ander vervoersmiddel te nemen. Negentien procent van de automobilisten vinden dat ze teveel parkeerkosten betalen. Nederland kent nu een gebied ter grootte van het eiland Ameland waar je de portemonnee moet trekken om je auto neer te zetten.
Betalen per minuut
Kiest men toch voor de auto, dan checkt 39 procent de parkeertarieven voordat ze naar de stad gaan. Maar liefst 73 procent zou het een goed idee vinden om per minuut te kunnen betalen bij alle parkeergelegenheden. Op deze manier kan de automobilist behoorlijk wat geld besparen. 36 procent van de automobilisten vindt binnensteden slecht bereikbaar en ruilen een dagje winkelen vaker in voor online shoppen.
Weinig parkeerplek
De meerderheid van de ondervraagden (zestig procent) controleert waar zij kunnen parkeren in de buurt van hun bestemming-. Zestien procent van de respondenten geeft aan dat het niet kunnen vinden van een parkeerplek een reden is om dan de auto maar te laten staan. Ook vindt twaalf procent het vervelend als zij ver van hun bestemming af moet parkeren. Tot slot blijkt inparkeren niet altijd even gemakkelijk. Bijna 3 op de 10 Nederlanders (28 procent) geeft aan dat zij dit teveel gedoe vindt en kiest daarom voor een ander vervoermiddel.
Marius Koerselman, Country Director EasyPark BeNeLux over de resultaten: “Het is duidelijk dat Nederlanders veel problemen ervaren tijdens het parkeren van hun auto. Des te meer reden voor EasyPark om ons uiterste best te doen om onze gebruikers te helpen zo goedkoop en eenvoudig mogelijk te parkeren.”
Meer nieuws
Gemeente Nieuwegein gooit het roer om!
Gemeente Nieuwegein heeft in september 2020 nieuw parkeerbeleid vastgesteld dat nadrukkelijk rekening houdt met de Omgevingswet en bijdraagt aan een prettiger leefomgeving door de wijze waarop het omgaat met parkeernormen.
Lees meerIets in geuren en kleuren vertellen
Wanneer we iets willen aangeven in de openbare ruimte/parkeergarage gebruiken we kleur, maar er wordt lang niet altijd nagedacht of de gebruikte nuances in de kleurstelling en contrasten tussen de kleuren onderling wel door iedereen herkend kunnen worden
Lees meerHoe ziet de toekomst van toegangstechnologie eruit?
Een blik op hoe toegangstechnologie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerJuridisch loket voor gemeenten
Het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) beantwoordt alle juridische vragen van gemeenten over parkeren.
Lees meerMinder parkeerplaatsen
Als we anders kunnen omgaan met hogere parkeernormen worden hogere woningdichtheden haalbaar, zonder dat dit ten koste van de ruimtelijke kwaliteit gaat.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.