Onderzoek mobiliteit: redenen waarom Nederlanders de auto liever laten staan
Na files zijn parkeerperikelen grootste bron van ergernis. Techbedrijf in parkeeroplossingen EasyPark liet onderzoek doen waaruit blijkt dat veel Nederlanders steeds vaker de auto laten staan omdat ze zich ergeren aan het gebrek aan parkeerplek, veel betalen voor parkeren en het langdurig in de file staan.
Highlights – Top 5 ergernissen automobilisten
• File 32%
• Moeten betalen voor parkeren 21%
• Te veel betalen voor parkeren 19%
• Geen parkeerplek kunnen vinden 16%
• Ver weg moeten parkeren 12%
Marktonderzoeksbureau Norstat voerde het mobilteitsonderzoek uit in Nederland. 1.083 werkende Nederlanders in het bezit van een rijbewijs werden ondervraagd.
Bijna een derde (32 procent) van de automobilisten ergert zich aan het stapvoets moeten rijden of aan geheel stilstaan in de file. Om deze reden laat 23 procent de auto vaker staan. Parkeren en de kosten die hieraan verbonden zijn vinden de autobestuurders ook redenen om een ander vervoersmiddel te nemen. Negentien procent van de automobilisten vinden dat ze teveel parkeerkosten betalen. Nederland kent nu een gebied ter grootte van het eiland Ameland waar je de portemonnee moet trekken om je auto neer te zetten.
Betalen per minuut
Kiest men toch voor de auto, dan checkt 39 procent de parkeertarieven voordat ze naar de stad gaan. Maar liefst 73 procent zou het een goed idee vinden om per minuut te kunnen betalen bij alle parkeergelegenheden. Op deze manier kan de automobilist behoorlijk wat geld besparen. 36 procent van de automobilisten vindt binnensteden slecht bereikbaar en ruilen een dagje winkelen vaker in voor online shoppen.
Weinig parkeerplek
De meerderheid van de ondervraagden (zestig procent) controleert waar zij kunnen parkeren in de buurt van hun bestemming-. Zestien procent van de respondenten geeft aan dat het niet kunnen vinden van een parkeerplek een reden is om dan de auto maar te laten staan. Ook vindt twaalf procent het vervelend als zij ver van hun bestemming af moet parkeren. Tot slot blijkt inparkeren niet altijd even gemakkelijk. Bijna 3 op de 10 Nederlanders (28 procent) geeft aan dat zij dit teveel gedoe vindt en kiest daarom voor een ander vervoermiddel.
Marius Koerselman, Country Director EasyPark BeNeLux over de resultaten: “Het is duidelijk dat Nederlanders veel problemen ervaren tijdens het parkeren van hun auto. Des te meer reden voor EasyPark om ons uiterste best te doen om onze gebruikers te helpen zo goedkoop en eenvoudig mogelijk te parkeren.”
Meer nieuws
Vexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst
Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.
Lees meerParkeren en CROW, volop in beweging
CROW is al jaren dé kennisorganisatie op het gebied van parkeren en mobiliteit, met publicaties als de Parkeerkencijfers, Handboek Parkeren en Handboek P+R.
Lees meerEinde parkeerduurbeperking?
De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.
Lees meerGastcolumn 'Over en uit voor de parkeergarage'
Gastcolumn Carlo JT van de Weijer 'Over en uit voor de parkeergarage' In de toekomst hebben we geen parkeergarages meer nodig.
Lees meerOnderzoek mobiliteit: redenen waarom Nederlanders de auto liever laten staan
Na files zijn parkeerperikelen grootste bron van ergernis, blijkt uit een mobiliteitsonderzoek van EasyPark. Veel Nederlanders laten steeds vaker de auto staan.
Lees meerPost hbo-opleiding Parkeren: parkeren als onderdeel van de mobiliteitsketen
De vernieuwde post hbo-opleiding Parkeren is aangepast aan de huidige ontwikkelingen. Marc Moonen, parkeerspecialist bij Kwirkey en tevens docent bij DTV Consultants, vertelt hier meer over.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.