'Ondenkbaar' betaald parkeren nu tóch mogelijkheid door parkeerchaos Mall of the Netherlands
De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een einde maken aan de parkeerchaos die heerst in wijken rond de Mall of the Netherlands. Zo meldt Omroep West. Er liggen drie voorstellen op tafel die een einde moeten maken aan de parkeerproblematiek. Opvallend is dat de invoer van betaald parkeren ook een optie is, iets wat tot voor kort ondenkbaar was.
Naast de Mall of the Netherlands zorgen ook nabijgelegen voorzieningen als ziekenhuizen, sportvelden en gebedshuizen voor extra drukte op de parkeerplaatsen. Als het aan de coalitie ligt, moet vergunningsparkeren in combinatie met blauwe zones de problemen verhelpen. Bewoners kunnen dan een parkeerontheffing kopen. Tegelijkertijd kan iedereen met een blauwe schijf kort parkeren én worden langparkeerders geweerd. Echter kent dit voorstel de nodige haken en ogen.
Vergunningsparkeren alleen op ‘zeer kleine schaal’
Een andere mogelijkheid die de coalitie voorstelt, is vergunningsparkeren zonder blauwe zones. Hoewel dit een einde maakt aan de parkeerfrustraties van bewoners (immers: niet-vergunningshouders kunnen nergens meer parkeren buiten de Mall of the Netherlands), mag vergunningsparkeren alleen worden ingevoerd op ‘zeer kleine schaal’, staat in de Nota Parkeerbeleid 2021.
Is betaald parkeren dan niet de makkelijkste oplossing? Zowel het coalitieakkoord en de nota Parkeerbeleid 2021 zijn duidelijk: betaald parkeren is geen optie. ‘Onze gemeente heft geen parkeerbelasting, dat houden we zo’, staat in het coalitieakkoord.
Toch ligt er nu een concreet plan op tafel waarin bewoners een parkeervergunning (en een bezoekersvergunning) kunnen aanvragen en waarbij de rest betaalt voor de parkeerplek. De gemeente denkt op deze manier de parkeerdruk te kunnen reguleren. Dit kost relatief weinig geld, omdat parkeerhandhaving geautomatiseerd is door de inzet van scanauto’s. Op 12 november is de gemeenteraad aan zet.
Meer informatie
> Lees het hele bericht van Omroep West
Meer nieuws
Rechter aanvaardt flexibele parkeernormen met MaaS
De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.
Lees meerParkeeroplossing in strijd met parkeerbeleid
Een omgevingsvergunning voor een nieuwbouwcomplex gaat tot twee keer toe onderuit, terwijl er niet één maar zelfs twee parkeeroplossingen zouden zijn. Dat het toch misgaat, komt – helaas – door een formele reden, zo blijkt. Onnodig, zo lijkt het. Wat ging er fout en welke oplossingen zijn er?
Lees meerParkeren op nummer 1 publieksreacties gemeenten
Veel van de publieksreacties richting Nederlandse gemeenten gaan over parkeren en parkeervergunningen. Nederlandse gemeenten zien tegelijkertijd veel ruimte voor verbetering van de afhandeling van publieksreacties. Dit blijkt uit de eerste ‘Benchmark afhandeling publieksreacties’, uitgevoerd in najaar 2019 door DTV Consultants.
Lees meerMobiel parkeren in parkeergarages. Off-street parkeren zonder barrières
In Nieuwegein hebben Skidata en EasyPark een ANPR-koppeling (Automatic NumberPlate Recognition) gerealiseerd die mobiel parkeren in parkeergarage mogelijk maakt, zonder speciale parkeerpas of anderszins.
Lees meerSeminar Passende Parkeernormen
Parkeernormen spelen steeds meer bij ontwikkeling van projecten. Zowel vanuit reductie van autoverkeer in stedelijke gebieden als de kosten van parkeervoorzieningen bij de bouw en daarmee de haalbaarheid van projecten.
Lees meerStandpunt ‘bij brand geen lift’ ter discussie
Ruim een jaar geleden kwamen meer dan 400 gebouweigenaren, adviseurs, mensen uit de zorg en brandweermensen bij elkaar om na te denken over liftgebruik bij brand. De uitspraak ‘bij brand geen lift’ verdient heroverweging, zo vonden de meesten.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.