'Ondenkbaar' betaald parkeren nu tóch mogelijkheid door parkeerchaos Mall of the Netherlands
De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een einde maken aan de parkeerchaos die heerst in wijken rond de Mall of the Netherlands. Zo meldt Omroep West. Er liggen drie voorstellen op tafel die een einde moeten maken aan de parkeerproblematiek. Opvallend is dat de invoer van betaald parkeren ook een optie is, iets wat tot voor kort ondenkbaar was.
Naast de Mall of the Netherlands zorgen ook nabijgelegen voorzieningen als ziekenhuizen, sportvelden en gebedshuizen voor extra drukte op de parkeerplaatsen. Als het aan de coalitie ligt, moet vergunningsparkeren in combinatie met blauwe zones de problemen verhelpen. Bewoners kunnen dan een parkeerontheffing kopen. Tegelijkertijd kan iedereen met een blauwe schijf kort parkeren én worden langparkeerders geweerd. Echter kent dit voorstel de nodige haken en ogen.
Vergunningsparkeren alleen op ‘zeer kleine schaal’
Een andere mogelijkheid die de coalitie voorstelt, is vergunningsparkeren zonder blauwe zones. Hoewel dit een einde maakt aan de parkeerfrustraties van bewoners (immers: niet-vergunningshouders kunnen nergens meer parkeren buiten de Mall of the Netherlands), mag vergunningsparkeren alleen worden ingevoerd op ‘zeer kleine schaal’, staat in de Nota Parkeerbeleid 2021.
Is betaald parkeren dan niet de makkelijkste oplossing? Zowel het coalitieakkoord en de nota Parkeerbeleid 2021 zijn duidelijk: betaald parkeren is geen optie. ‘Onze gemeente heft geen parkeerbelasting, dat houden we zo’, staat in het coalitieakkoord.
Toch ligt er nu een concreet plan op tafel waarin bewoners een parkeervergunning (en een bezoekersvergunning) kunnen aanvragen en waarbij de rest betaalt voor de parkeerplek. De gemeente denkt op deze manier de parkeerdruk te kunnen reguleren. Dit kost relatief weinig geld, omdat parkeerhandhaving geautomatiseerd is door de inzet van scanauto’s. Op 12 november is de gemeenteraad aan zet.
Meer informatie
> Lees het hele bericht van Omroep West
Meer nieuws
Beter omgaan met bestaande parkeerplekken
Steden staan voor een grote uitdaging. Door bevolkingsgroei en een stijging in autobezit neemt de parkeerdruk toe, terwijl ook de behoefte aan meer ruimte en duurzaamheid toeneemt.
Lees meerIs parkeerbeleid nog nodig?
Steeds minder gemeenten stellen parkeerbeleid op. Deze tendens sluit aan bij de constatering dat parkeren geen losstaand beleidsveld meer is
Lees meerParkeergarage Rokin: in alles uitdagend!
Hartje Amsterdam ter plaatse van Metrostation Rokin lag al jarenlang het casco van de gelijknamige parkeergarage.
Lees meerNorm toegankelijkheid gebouwen in aantocht
Gebouwen, dus ook parkeergarages zouden voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking makkelijk toegankelijk moeten zijn. Daar lijkt nu schot in te komen door een nieuwe brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over de voortgang van het Actieplan Toegankelijkheid voor de Bouw.
Lees meerCoronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde
Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.
Lees meer100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR
Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.