Hoe ziet de toekomst van toegangstechnologie eruit?

In een tijd waarin de gebruiker steeds meer centraal komt te staan en in de ban is van het coronavirus zijn bedrijven op zoek naar oplossingen die ervoor zorgen dat iedereen zich op een veilige en gemakkelijke manier kan voortbewegen. Een blik op hoe toegangstechnologie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2020-4 | Tekst DOUWE JOLLES beeld BOON EDAM]

 

De wereld om ons heen draait door, en dit gaat steeds een beetje sneller. Door toegang tot nieuwe innovaties en technologieën zien wij de ontwikkeling van nieuwe producten in een stroomversnelling raken. Hierbij is het meer en meer belangrijk dat bezoekers van een gebouw een positieve beleving hebben wanneer zij een gebouw betreden. En hoewel dit op een gemakkelijke, weinig energie kostende manier moet, is het wel belangrijk dat de toegang voldoet aan alle veiligheidseisen.

 

Zomaar een dag
Het is halfnegen en je draait de straat in van het kantoorgebouw waar je werkt. Je slaat linksaf de parkeergarage in en terwijl je de slagboom nadert zoek je de druppel om de slagboom te openen. Nadat je je auto geparkeerd hebt, loop je richting de lift. Eerst scan je nog snel je toegangspas, om vervolgens door de beveiligde draaideur het pand te betreden.
Na de lunch heb je een afspraak bij een klant. Je duwt tegen dezelfde draaideur en loopt de parkeergarage in. Een half uur later kom je aan bij de klant. Na je gemeld te hebben via de intercom opent het schuifhek en zet je je auto vlak bij de ingang neer. Via een schuifdeur betreed je het kantoortje dat tegen de fabriek aan ligt.
De rest van de middag heb je vrij genomen om een nieuwe bank uit te zoeken. Nadat je je partner hebt opgehaald rijden jullie de parkeergarage van de woonwinkel in. Jullie trekken een kaartje bij de slagboom en lopen vervolgens door de grote draaideuren de winkel binnen. Na een uur winkelen betalen jullie de parkeerkosten en rijden jullie naar huis.
Zoals je ziet, kom je op een dag in aanraking met verschillende parkeer -en toegangsgelegenheden. Hierbij is de manier waarop je toegang verkrijgt afhankelijk van de bestemming die je hebt. Sommige bestemmingen vereisen een toegang met hoge beveiliging. Hier zie je vaak toegangsoplossingen die uitgerust zijn met geavanceerde technologieën en robuuste materialen. Daarentegen kan het ook zo zijn dat de toegang leidt tot een bestemming waar security een kleinere rol speelt. In dit geval zal een toegangsproduct uit een lager beveiligingssegment volstaan.
Zowel bij een zwaarbeveiligde als bij een (bijna) vrij te betreden omgeving zien we dat er een verandering plaatsvindt in de eisen waaraan de toegang moet voldoen. Een van de belangrijkste verschillen is dat er steeds meer nadruk komt te liggen op de eindgebruiker. Deze moet zich op een probleemloze en soepele manier naar zijn bestemming kunnen begeven, waarbij het liefst zo min mogelijk handelingen verricht hoeven te worden. Daarbij zien we een versterkte vraag naar totaaloplossingen waarbij producten naadloos met elkaar integreren.
Een ander zeer actueel vraagstuk is hoe toegangsoplossingen kunnen inspelen op de huidige coronacrisis. Het voordeel van veel toegangsproducten is dat zij op dit moment al opties bieden waardoor de gebruiker op een contactloze manier door de toegang kan lopen. Denk hierbij aan een bewegingssensor die een draaideur activeert wanneer een persoon zich richting de ingang begeeft of een toegangscontrolesysteem waarbij de gebruiker zich legitimeert door middel van bluetooth of een NFC-chip.

 

Gezichtsherkenning
Naast het toepassen van traditionele contactloze toegangscontroleoplossingen speelt er een trend waarbij biometrie gebruikt wordt om de identiteit van personen vast te stellen. Denk hierbij aan het scannen van een vingerafdruk en irisscanners. Al deze technieken maken gebruik van het feit dat iedere persoon unieke eigenschappen heeft.
Waar eerdergenoemde biometrische oplossingen een duidelijke, actieve handeling van de gebruiker vereisen, is dit bij gezichtsherkenning niet noodzakelijk. Terwijl deze technologie steeds meer zijn intrede doet in ons dagelijks leven (wie vindt het nou niet makkelijk om zijn of haar telefoon te ontgrendelen door er simpelweg naar te kijken?), zien we ook steeds meer toepassingen op professioneel vlak. Gezichtsherkenning in toegangscontrole brengt tal van voordelen met zich mee als: verbeteren van doorstroming, voorkomen dat pasjes doorgegeven of gestolen worden en het onnodig maken van (semi-)fysiek contact met het toegangsproduct.
Het mooie aan gezichtsherkenning is dat het voordelen met zich meebrengt voor zowel de eigenaar als de eindgebruiker van de toegang. Aan de ene kant zorgt de technologie ervoor dat het oneigenlijk gebruik van de toegang vermindert, waardoor het algehele beveiligingsniveau verbetert. Aan de andere kant zorgt het dus voor meer gebruiksgemak voor de eindgebruiker.
En juist deze verbetering van het gebruiksgemak is er een die we meer kunnen verwachten de komende tijd. Zo zien we nu al integraties ontstaan tussen verschillende stappen van de klantreis tussen parkeergarage en kantoor. Zo is er bijvoorbeeld al een verbinding mogelijk tussen een beveiligingspoortje en de lift van het gebouw, waarbij het display van het poortje jou vertelt in welke lift je moet stappen en het hierbij niet meer nodig is om op de liftknop te drukken of nogmaals je toegangspas aan te bieden.
In de nabije toekomst voorspellen wij dus steeds meer totaaloplossingen waarbij leveranciers van specialistische producten hun kennis en krachten bundelen. Een voorbeeld hiervan is een toegangspoortje met gezichtsherkenning. Hierbij ligt de focus op het integreren van verschillende producten die allemaal een rol spelen in de wereld van toegang en toegangscontrole. Want voor de eindgebruiker is er maar één ding belangrijk: Hoe kom ik op een veilige en beveiligde manier zo snel en gemakkelijk mogelijk van de parkeergarage tot in mijn kantoor?

 

DOUWE JOLLES, Market Intelligence Analyst Boon Edam International

 

 

Tags

toegangstechnologie gezichtsherkenning toegangscontrole beveiliging

Bekijk meer artikelen

Yellowbrick verbreedt parkeerdienstverlening samen met XXImo

Betalen voor parkeren op straat en parkeergarages met één geïntegreerde oplossing. Parkeerapp Yellowbrick en mobiliteitsspecialist XXImo sluiten de handen ineen.

Lees meer

Qualogy nieuw lid Vexpan

Graag heet Vexpan Qualogy van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. Al 25 jaar ondersteunt Qualogy haar relaties bij het ontwikkelen en beheren van software.

Lees meer

Vexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst

Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.

Lees meer

WPS Parking Solutions en Prestop gaan voor premium papierloze parkeerervaring

Prestop levert high-end indoor betaalzuilen aan WPS Parking Solutions. Wat resulteert in een premium papierloze parkeerervaring.

Lees meer

Revisie ESPA criteria gepresenteerd op EPA Congres

Tijdens het EPA Congres in Brussel is de revisie van de ESPA Award criteria gepresenteerd. Wat zijn de nieuwe criteria en hoe kunnen parkeergarages getoetst worden?

Lees meer

Interparking Boulevard verkozen tot de top 3 van beste parkeergarages in Europa

Interparking Boulevard is, in Brussel tijdens de 20e editie van het EPA congres, uitgeroepen tot één van de drie beste nieuwe parkeergarages in Europa.

Lees meer
1 2 3 10