Bescherming tegen schadelijke microben door gerichte hygiëne

Gepubliceerd op: 05 mei 2021

Door de huidige coronasituatie is hygiëne nog nooit zo actueel geweest, met bijzondere aandacht voor een frequent schoonmaak en, uiteraard, handdesinfectie. Hoe worden en blijven onze parkeergarages een zo hygiënisch mogelijk (werk)omgeving voor medewerkers en bezoekers? Daarover ging het tijdens de online lunchbijeenkomst van 15 april 2021.

 

De sprekers zijn Paul Schulze van SC Johnson Professional en Jan Lodder van WALO Hygiëne & Reinigingssystemen. Paul is specialist op het gebied van handhygiëne in diverse sectoren. Hij is gespecialiseerd in de specifieke eisen die ziekenhuizen en zorginstellingen in Nederland en België stellen aan handhygiëne. Jan is als eigenaar van WALO een expert op het gebied van reiniging en desinfectie van materialen en oppervlakten. Paul en Jan kennen elkaar al ruim 25 jaar en vullen elkaar goed aan. Paul zijn kennis van producten, protocollen, gedragsveranderingen, trainingen en bewustwording en Jan zijn expertise met betrekking tot meest actuele Wet- regelgeving vanuit de overheid en de wensen/eisen vanuit bijvoorbeeld de parkeerbranche.

 

Hygiënische werkomgeving

Hoe zit het met de hygiënische werkomgeving voor medewerkers? “Was je handen stuk”, is een veel gehoorde uitspraak sinds corona. En met wat nuance is dat hetgeen dat de basis vormt voor het zogeheten 5S programma. De naam komt voort uit de 5 beginletters van scheiden, schikken, schoonmaken, standaardiseren en schoonhouden. In samenhang organiseer je met dit programma een adequate bescherming tegen schadelijke microben. Als iedereen zich aan de regels houdt, dat wel. Hiermee wordt ziekte onder de medewerkers voorkomen. En dat bespaart, naast een hoop leed, ook geld. WALO biedt geïnteresseerden kosteloos een audit op locatie, een afgestemd werkplan, hygiëne training en een budgetteringsanalyse (kosten/baten).

 

Vanuit de toehoorders komt de vraag hoe een gemeente of exploitant hierin haar verantwoordelijkheid moet nemen. En wat er verplicht is? De kernboodschap van het programma is vooral ‘hygiëne-zekerheid’ te bieden. Een verplichting is het (nog) niet, anderzijds heeft de werkgever wel zorgplicht. Hoewel er sinds begin maart wel wettelijke verplichtingen zijn omtrent het type hygiëne-middelen dat wordt aangeboden voor (hand)desinfectie. Zowel voor medewerkers maar ook voor klanten draait het hier ook om een stuk bewustwording en verantwoordelijkheid.

 

Hygiënezekerheid voor de klant

Heel veel vervuiling is onzichtbaar. Hier worden indringende voorbeelden van getoond, waarbij middels het toepassen van een contrastpoeder de vele vingerafdrukken op bedieningsknoppen zichtbaar worden… Naast medewerkers hebben zeker ook de klanten behoefte aan de eerdergenoemde hygiënezekerheid.  Paul heeft vanuit zijn expertise op het gebied van handdesinfectie in ziekenhuizen de psychologie achter het product ‘hygiënepunt’ ontwikkeld. Dit is meer dan een ‘ordinaire’ dispenser met handdesinfectiemiddel. Het biedt de klant ook kort en bondig een uitleg hoe om te gaan met handhygiëne. De producten zijn van gehard glas en heel eenvoudig te reinigen. De uitstraling van een dergelijk punt alleen al biedt de klant vertrouwen. Gecombineerd met (hand)desinfectiemiddel bereik je hiermee gegarandeerd voldoende hygiënezekerheid.

 

Daarbij melden de heren ook dat het product inmiddels Europees geregistreerd is waarmee een betrouwbare werking wordt gegarandeerd. Jan vult daarbij aan dat ook voor klanten geen 100% garantie kan worden gegeven op hygiëne. Een knopje dat net is ontsmet kan direct daarna weer vervuild raken. Maar met een bepaalde frequentie van schoonmaak en het strategisch plaatsen van dispensers kan je hierin een goede modus in vinden.  Absolute veiligheid bestaat daarmee echter niet.

 

Vinden Paul en Jan ook niet dat daar nog een wereld te winnen is? Ja, dat is een zekerheid. Maar als exploitant laat je zowel met het 5S programma als met de plaatsing van hygiënepunten heel bewust zien dat de exploitant van de parkeergarage hygiëne serieus neemt. En dat is ook winst en zal door de klant positief beoordeeld worden. Hoe zit het met de wettelijke normen/eisen ten aanzien van hygiënemiddelen? De crux hierbij is dat een groot aantal (hand)desinfectanten sinds begin maart niet meer zijn toegestaan omdat ze wel bacteriën doden maar geen virus dodende werking hebben. (Hand)desinfectanten welke na 4 maart 2021 geen wettelijke Ctgb toelating hebben mogen niet meer worden gebruikt. De eigenaar/houder is verplicht deze te verwijderen en af te voeren volgens de geldende criteria. Vanuit de overheid wordt gesteld dat leveranciers deze producten moeten terugnemen en vernietigen.

 

In navolging op deze lunchbijeenkomst heeft Vexpan van WALO een desinfectiezuil ontvangen, om de boodschap van de bijeenkomst te versterken. Hartelijk dank!

Tags

veiligheid lunchbijeenkomst hygiene parkeergarage

Meer nieuws

Vexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages

De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.

Lees meer

Brandsturingen: de praktijk is weerbarstig

Een brandsturing lijkt wellicht iets dat eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Dit blijkt in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.

Lees meer

Update ontwikkelingen D-GPK: app als eerste in Alphen

Alphen is de eerste gemeente in Nederland die de app Parkeren Plus in gebruik heeft genomen. Deze applicatie is een hulpmiddel voor mensen met een handicap om gemakkelijker op betaalde parkeerplaatsen te parkeren.

Lees meer

Start berging 112 auto’s uit Q-Park parkeergarage naast St. Antonius Ziekenhuis

Vandaag start de bergingsoperatie van de volgende 112 auto’s in de Q-Park parkeergarage naast het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein.

Lees meer

Onderzoek Omroep Brabant: kwijtgescholden parkeerboetes per gemeente

In Breda zijn vorig jaar de meeste parkeerboetes uitgedeeld en terugbetaald. Ook in Eindhoven en Tilburg werd meer dan de helft van de parkeerboetes teruggetrokken nadat er bezwaar werd gemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Brabant.

Lees meer

Q-Park opent 18e parkeergarage in Rotterdam

Met de officiële opening van Q-Park Rijnhaven wordt een belangrijk onderdeel aan de bereikbaarheid van 'de pols van Katendrecht' toegevoegd, en daarmee aan de soepele mobiliteit in Rotterdam.

Lees meer
1 2 3 20

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief