Nijmegen: parkeerplekken voor de deur moeten weg
Hij is donker, eng en te ver weg. De parkeergarage die als alternatief moet dienen voor de parkeerplaatsen die de bewoners voor de deur van hun huis hebben liggen. Want die zijn ze over een jaar kwijt. Voor altijd. Volgens de gemeente Nijmegen moet het groener in de stad. Bizar, vinden de boze bewoners.
Wanneer je sinds mensheugenis gewoon voor de deur kunt parkeren en straks ineens niet meer is dat natuurlijk voor niemand leuk. Omroep Gelderland deelt een aantal reacties van bewoners. Voor de gemeente Nijmegen is het heel simpel. “We willen graag een fijn, groen, leefbaar centrum”, zegt de wethouder. Ze is naar de buurt in de binnenstad gekomen om de onvrede van de burgers aan te horen. Want fijn en leefbaar voor wie dan? Dat vragen de bewoners zich af. Niet voor hen op deze manier, zo is de boodschap aan de wethouder.
Fijn, groen, leefbaar betekent voor de gemeente: minder auto’s. Op z’n minst op straat. En dat is waarom de binnenstadbewoners hun parkeerplaats kwijtraken. “Dat vind ik heel erg”, zegt een bewoonster. “Mensen slapen er niet van.” Maar woest of niet, die parkeerplaats voor de deur zijn ze toch echt kwijt. “Ze krijgen een parkeerplaats in de garage”, herhaalt de wethouder nog maar eens. “Dus er is altijd een parkeerplaats, maar niet op straat.”
Meer informatie
> Lees het hele bericht op gld.nl
Meer nieuws
Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag
Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.
Lees meerKeynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’
Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
Lees meerUitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'
Lees meerSociaal bewogen parkeerbeleid
Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.
Lees meerMaximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024
Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).
Lees meerAutoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.