Nieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s

Gepubliceerd op: 09 april 2024

Als onderdeel van de Europese verordening Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) worden op 13 april nieuwe regels van kracht over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. Niet alleen zorgt de AFIR ervoor dat Europa de komende jaren steeds meer laadstations krijgt, maar kunnen bestuurders van een elektrische auto straks ook makkelijker laden en worden de kosten bij laadpalen duidelijker gecommuniceerd.

 

Prijstransparantie
Uit het onderzoek ‘Benchmark prijstransparantie laden van elektrisch vervoer 2023’ van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) bleek afgelopen december nog dat de prijzen bij laadpalen vaak nog onduidelijk zijn.

 

Een belangrijk aspect van AFIR is de nadruk op transparantie en toegankelijkheid. Prijzen voor het laden moeten redelijk, transparant en niet-discriminerend zijn. Bovendien moet bij laadpalen voor het starten van de laadsessie alle prijsinformatie verstrekt worden. In de praktijk betekent dit dat laadprijzen duidelijk moeten worden weergegeven, inclusief de prijs per sessie, per minuut, en per kilowattuur.

 

Vanaf 2027 moet het bovendien mogelijk zijn om in het geval van snelladen met een bank- of creditcard te kunnen betalen. Deze mogelijkheid is tot op heden nog niet overal ingevoerd. Vanaf 2025 moeten in Europa langs de snelweg bovendien elke 60 kilometer snellaadstations van ten minste 150 kilowatt worden geïnstalleerd.

 

Meer informatie
> De volledige overeenkomst kun je lezen op de website van het Europees Parlement.
> Bron: Nederland Elektrisch

Tags

elektrisch laden snelladen laadstations Europa

Meer nieuws

VER: 'Boete is geen passende oplossing voor laadpaalklevers'

VER vindt een boete bij twee uur parkeren zonder laden onwenselijk en onuitvoerbaar. VER wil dat mensen die klaar zijn met laden hun auto verplaatsen.

Lees meer

Hoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?

Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW

Lees meer

Krachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven

Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.

Lees meer

Orange Charging nieuw lid Vexpan

Orange Charging is met ingang van 1 maart 2022 lid geworden van Vexpan. Orange Charging is een partner voor laadoplossingen in diverse sectoren.

Lees meer

Voortgang CLIP in 2021

Op 4 maart 2021 is het Convenant laadinfrastructuur in parkeergarages (CLIP) ondertekend. Een jaar later: wat is de voortgang in het afgelopen jaar?

Lees meer

Interparking breidt laadcapaciteit in Haagse parkeergarage Museumkwartier fors uit

In parkeergarage Museumkwartier te Den Haag is het aantal laadplaatsen voor elektrische auto’s meer dan verdubbeld. De capaciteit is uitgebreid van 8 naar 20 plekken en

Lees meer
1 15 16 17 18 19 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief