Nieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s

Gepubliceerd op: 09 april 2024

Als onderdeel van de Europese verordening Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) worden op 13 april nieuwe regels van kracht over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. Niet alleen zorgt de AFIR ervoor dat Europa de komende jaren steeds meer laadstations krijgt, maar kunnen bestuurders van een elektrische auto straks ook makkelijker laden en worden de kosten bij laadpalen duidelijker gecommuniceerd.

 

Prijstransparantie
Uit het onderzoek ‘Benchmark prijstransparantie laden van elektrisch vervoer 2023’ van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) bleek afgelopen december nog dat de prijzen bij laadpalen vaak nog onduidelijk zijn.

 

Een belangrijk aspect van AFIR is de nadruk op transparantie en toegankelijkheid. Prijzen voor het laden moeten redelijk, transparant en niet-discriminerend zijn. Bovendien moet bij laadpalen voor het starten van de laadsessie alle prijsinformatie verstrekt worden. In de praktijk betekent dit dat laadprijzen duidelijk moeten worden weergegeven, inclusief de prijs per sessie, per minuut, en per kilowattuur.

 

Vanaf 2027 moet het bovendien mogelijk zijn om in het geval van snelladen met een bank- of creditcard te kunnen betalen. Deze mogelijkheid is tot op heden nog niet overal ingevoerd. Vanaf 2025 moeten in Europa langs de snelweg bovendien elke 60 kilometer snellaadstations van ten minste 150 kilowatt worden geïnstalleerd.

 

Meer informatie
> De volledige overeenkomst kun je lezen op de website van het Europees Parlement.
> Bron: Nederland Elektrisch

Tags

elektrisch laden snelladen laadstations Europa

Meer nieuws

Slimme laadpleinen breken door in Nederland

Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen

Lees meer

Elektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL

Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.

Lees meer

Elektrisch of waterstof?

Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.

Lees meer

Snelladen niet populair bij ev-rijders

De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.

Lees meer

Wanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?

Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.

Lees meer

Zonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk

De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen. 

Lees meer
1 12 13 14 15 16 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief