Nieuwe parkeerkencijfers vormen basis voor parkeernormering

Gepubliceerd op: 10 juli 2024

CROW heeft de publicatie 381 ‘Toekomstbestendig parkeren’ vervangen door publicatie 744 ‘Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering’. Bij de update is rekening gehouden met de laatste parkeerontwikkelingen, onder meer op het gebied van autobezit en autogebruik.

 

Veel gemeenten worstelen met de omzetting van parkeerkencijfers naar parkeernormen. In een gemeentelijke parkeernota staan de parkeernormen vermeld, niet de parkeerkencijfers. In publicatie 744 neemt CROW de professionals mee in hoe de kencijfers vertaald kunnen worden naar gemeentelijke parkeernormen en hoe soms kan worden afgeweken van die normen. Daarnaast bevat de publicatie informatie om van parkeerkencijfers lokaal geldende parkeernormen te maken.

 

Verschillen op een rij
Hieronder staan de belangrijkste verschillen tussen de publicaties 381 en 744 op een rij:

  • Het bezoekersaandeel is voor woningen opnieuw vastgesteld en in een aparte tabel opgenomen. De hieruit voortvloeiende parkeervraag moet worden opgeteld bij die van de woningen.
  • Op veler verzoek is bij appartementen de indeling naar prijsklasse vervangen door een indeling naar vloeroppervlak.
  • Het percentage oplaadpunten is aangepast op basis van de verkoopcijfers van elektrische voertuigen en de hiervoor opgestelde beleidsdoelen.
  • Ten behoeve van een betrouwbare parkeerbalans zijn de aanwezigheidspercentages geactualiseerd.
  • De handreikingen hoe met de parkeernormen kan worden gewerkt (voorheen deel B) zijn uitgebreid en geactualiseerd.
  • De publicatie is niet langer gesplitst in een deel A en een deel B.

 

Publicatie 744 is mede mogelijk gemaakt dankzij financiering van het Fonds Fysieke Leefomgeving.

Publicatie bestellen
> De publicatie ‘Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormen’ is hier te bestellen

Tags

parkeernorm parkeerkencijfers CROW publicatie

Meer nieuws

Parkeeroplossing in strijd met parkeerbeleid

Een omgevingsvergunning voor een nieuwbouw­complex gaat tot twee keer toe onderuit, terwijl er niet één maar zelfs twee parkeeroplossingen zouden zijn. Dat het toch misgaat, komt – helaas – door een formele reden, zo blijkt. Onnodig, zo lijkt het. Wat ging er fout en welke oplossingen zijn er?

Lees meer

Parkeren op nummer 1 publieksreacties gemeenten

Veel van de publieksreacties richting Nederlandse gemeenten gaan over parkeren en parkeervergunningen. Nederlandse gemeenten zien tegelijkertijd veel ruimte voor verbetering van de afhandeling van publieksreacties. Dit blijkt uit de eerste ‘Benchmark afhandeling publieksreacties’, uitgevoerd in najaar 2019 door DTV Consultants.

Lees meer

Mobiel parkeren in parkeergarages. Off-street parkeren zonder barrières

In Nieuwegein hebben Skidata en EasyPark een ANPR-koppeling (Automatic NumberPlate Recognition) gerealiseerd die mobiel parkeren in parkeergarage mogelijk maakt, zonder speciale parkeerpas of anderszins.

Lees meer

Seminar Passende Parkeernormen

Parkeernormen spelen steeds meer bij ontwikkeling van projecten. Zowel vanuit reductie van autoverkeer in stedelijke gebieden als de kosten van parkeer­voorzieningen bij de bouw en daarmee de haalbaarheid van projecten.

Lees meer

Standpunt ‘bij brand geen lift’ ter discussie

Ruim een jaar geleden kwamen meer dan 400 gebouweigenaren, adviseurs, mensen uit de zorg en brandweermensen bij elkaar om na te denken over liftgebruik bij brand. De uitspraak ‘bij brand geen lift’ verdient heroverweging, zo vonden de meesten.

Lees meer

Parkeernormen: een goede basis voor een toekomstbestendig parkeerareaal?*

Parkeerkencijfers geven vaak aanleiding tot discussies: zijn de uitgangspunten, functieprofielen, locatiekenmerken juist geïnterpreteerd?

Lees meer
1 43 44 45 46

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief