Nieuwe Landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata
Bedrijven en overheden hebben samen de landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata gedefinieerd voor gesloten parkeerlocaties en straatparkeren. De standaard is gemaakt voor de Nederlandse markt door aanbieders van parkeertechnologie en parkeerbeheerbedrijven (publiek en privaat), om zo door alle betrokken partijen te kunnen worden gebruikt binnen de publiek-private waardeketen van parkeerdata. Dezelfde data door de gehele keten dus.
De landelijke publiek-private standaard is zoveel als mogelijk gebaseerd op internationale standaarden en geldt voor zowel overheden als bedrijven als niet-vrijblijvend. De Standaard voor Publicatie van Dynamische Parkeerdata (SPDP) wordt sinds december 2021 gepubliceerd en beheerd door het CROW. De standaard zelf is beschikbaar via kennisbank.crow.nl. Hiervoor heb je wel een gratis account nodig.
Ties de Groot, projectmanager Open Parkeerdata bij het ministerie van IenW, is blij met deze stap. “Het gebruik van de standaard maakt het mogelijk om door de hele keten, van leverancier tot en met navigatie aanbieders, gebruik te maken van dezelfde data”, zo stelt hij. “Hierdoor wordt het voor iedereen gemakkelijker om naar je bestemming te reizen en sneller een parkeerplaats te vinden.”
Governance
Ook is een nieuwe landelijke werkwijze ingericht voor het borgen en beheren van de Standaard Publicatie Dynamische Parkeerdata (SPDP), aangezien de parkeerdata gebruikt wordt in een keten van nationale en internationale organisaties. De standaard is tot stand gekomen via een publiek-private Strategic Committee die door de minister van Infrastructuur en Waterstaat daartoe is benoemd. Elke Strategic Committee wordt geadviseerd door een publiek-private Change Advisory Board, die openstaat voor deelname voor alle belanghebbenden. Doorontwikkeling en beheer van de landelijke standaarden vindt plaats door de betreffende Change Advisory Board onder coördinatie van de Strategic Committee. Taakomschrijving en werkwijze van de SC, CAB en Werkgroepen zijn beschikbaar op www.crow.nl.
Meer informatie
> Bron: DMI Nieuws
> Meer info op www.crow.nl
Meer nieuws
Nieuwe ontwikkelingen EPA
EPA heeft een nieuwe verenigingsstructuur. Tijdens de ALV is Peter Dingemans als bestuurslid verkozen tot een nieuwe termijn. Bovendien is hij vanuit het EPA bestuur gevraagd om voorzitter te worden van de nieuwe werkgroep op het gebied van EV-laden en brandveiligheid.
Lees meerMaximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024
Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).
Lees meerAutoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.
Lees meerUtrecht eerste stad wereldwijd die elektrische deelauto’s gebruikt als grootschalige buurtbatterijen
Inwoners van Vexpan lid Utrecht krijgen als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.
Lees meerSamenwerking Vexpan met HAN Automotive
Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.
Lees meerBehoefte aan betaalbare parkeergarage om de hoek
Hoe denkt Nederland over parkeren op straat en in garages? EasyPark deed onderzoek. Automobilisten willen best parkeren in garages, maar vinden kosten te hoog.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.