Nederland passeert grens van 200.000 publieke laadpunten
Nederland heeft deze zomer een belangrijke mijlpaal bereikt en telt inmiddels meer dan 200.000 publieke laadpunten voor elektrische personenauto’s. Het gaat zowel om reguliere publieke laadpunten als semi-publieke en snellaadpunten.
Aanhoudende groei
De cijfers laten een indrukwekkende groei van de laadinfrastructuur in Nederland zien. Van de huidige 204.519 publieke laadpunten zijn er 118.715 reguliere publieke laadpunten, 79.786 regulier semi-publieke laadpunten en 6.018 snellaadpunten. Reguliere publieke laadpunten zijn vrij toegankelijke laadpalen langs de openbare weg, terwijl semi-publieke laadpunten zich bevinden op bijvoorbeeld parkeerplaatsen van winkels en bedrijven met beperkte toegankelijkheid. Snellaadpunten, veelal langs snelwegen, leveren op hoog vermogen stroom voor het in korte tijd weer volladen van de batterij van een elektrische auto.
Versnelde uitbreiding
De ontwikkeling van de laadinfrastructuur in Nederland heeft de afgelopen jaren een flinke versnelling doorgemaakt. Waar eind 2016 het totaal aantal publieke laadpunten nog 26.727 bedroeg, is dit aantal in minder dan 9 jaar bijna verachtvoudigd. Vooral in de afgelopen jaren is een sterke groei zichtbaar: in 2024 kwam er een recordaantal van meer dan 38.000 nieuwe laadpunten bij en in de eerste 8 maanden van 2025 nog eens ruim 20.000.
Meer informatie
> Bron en meer info: nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
Slimme laadpleinen breken door in Nederland
Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen
Lees meerElektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL
Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.
Lees meerElektrisch of waterstof?
Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.
Lees meerSnelladen niet populair bij ev-rijders
De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.
Lees meerWanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?
Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.
Lees meerZonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk
De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.