Nederland breidt laadinfrastructuur snel uit met 1600 nieuwe laadpunten per maand

Gepubliceerd op: 26 augustus 2025

Nederland breidt in rap tempo het netwerk van publieke laadpunten uit. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakt bekend dat uit de voortgangsrapportage van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) blijkt dat er gemiddeld 1600 publieke laadpunten per maand worden bijgebouwd. Hierdoor is de landelijke dekking gestegen naar 83%.

 

Dit is een groei van 7% ten opzichte van vorig jaar. Nederland heeft daarmee het hoogste aantal publieke laadpunten van de Europese Unie. Met overal een laadmogelijkheid op loopafstand wordt elektrisch rijden voor steeds meer Nederlanders en bedrijven ook praktisch haalbaar.

 

Duidelijkheid over tarieven
Ook op het gebied van prijstransparantie zijn stappen gezet: er is een taakgroep opgezet om prijspalen bij snellaadstations uniform te maken, zodat iedereen in de nabije toekomst makkelijk vóór de laadsessie kan zien bij de paal hoeveel een laadsessie kost en hoe deze prijs tot stand is gekomen. Daardoor worden laadprijzen in de nabije toekomst net zo transparant als tankprijzen.

 

Voor de succesvolle uitrol van het laadnetwerk slaan overheden, bedrijven, netbeheerders en kennisinstellingen gecoördineerd de handen ineen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur.

 

Meer informatie
> Bron en lees verder: rijksoverheid.nl 

Tags

laadpalen dekkingsgraad NAL

Meer nieuws

Slimme laadpleinen breken door in Nederland

Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen

Lees meer

Elektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL

Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.

Lees meer

Elektrisch of waterstof?

Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.

Lees meer

Snelladen niet populair bij ev-rijders

De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.

Lees meer

Wanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?

Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.

Lees meer

Zonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk

De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen. 

Lees meer
1 12 13 14 15 16 23

Nog geen lid?

Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:

  • Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
  • Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
  • Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen
Meer voordelen als lid