Nationaal Parkeercongres 2021 goed ontvangen
Tijdens Vexpan Nationaal Parkeercongres 2021 hebben we stilgestaan bij de toekomst van parkeren: Parking Re-invented. Inspirerende keynote sprekers als Thomas Rau en Paul Iske deelden creatieve ideeën en briljante mislukkingen. Uit de reacties op de borrel en LinkedIn blijkt dat het online congres als ‘zeer interessant en leerzaam’ is ervaren.
Dagvoorzitter Lars Duursma en Vexpan bestuurslid Daniël di Tella heetten bijna 100 virtuele deelnemers welkom. De eerste spreker is Thomas Rau, die graag bijdraagt aan de discussie over duurzaamheid. De architect vraagt aandacht voor de verantwoordelijkheid die we hebben als gasten van de aarde. In zijn visie spreek je niet over klimaatverandering maar over bewustzijnsverandering.
Voordenken voor duurzaamheid
De visionair heeft het niet over nadenken maar voordenken. Niet over vastgoed, maar losgoed. Niet over producten, maar service. Hij nam duurzame voorbeelden mee met de circulaire verlichting op Schiphol, de 100% remontabele kantoorgebouw van de Triodos bank en zijn radicale ontwerp voor een turnaround terminal. Vergelijkbaar met een automatische parkeergarage waarbij auto’s bij een portaal automatisch worden opgenomen en op verzoek van de klant weer bij een centraal punt worden afgeleverd. Dat was toch jaren geleden al futuristisch.
Break-outsessies
In de break-out sessies ging Zeger Baelde van RDW in op de noodzaak van duurzaamheid in mobiliteit. De groei van elektrische auto’s, en daaraan parallel de ontwikkeling van laadinfrastructuur, gaat langzamer dan verwacht. Hij ziet noodzaak tot gedragsverandering met het doorvoeren van milieuzones voor een leefbaardere binnenstad met meer groen.
Parallel lichtte Eric Dubois van het Parkeeragentschap Brussel het gewestelijk mobiliteitsplan ‘Good Move 2020-2030’ toe. Het reduceren van aantal parkeerplaatsen op straat gaat niet lukken wanneer gemeenten vasthouden aan goedkope parkeervergunningen op straat. Henk Meurs van de Radboud Universiteit gaf zijn visie op de toekomstige mobiliteitsontwikkeling.
Axel Verstrael van Streetwaves vertelde over de slimme combinatie van een e-bikestalling met bergruimte en laadpunt die je met je eigen fietsslot afsluit. Er passen 7 stallingsplekken op 1 parkeerplek. Streetwaves is één van de 25 start-ups van het Mobility Lab programma.
Paul Rooijmans van Tranzer presenteerde de vele apps om allerlei onderdelen in de mobiliteitsketen te verkennen, boeken en betalen. Tranzer biedt met API’s de mogelijkheid om deze te koppelen op één platform. Met de mogelijkheid om mobiliteitsgedrag te sturen om capaciteitsproblemen te voorkomen. Denk aan inzicht geven in reistijd per vervoersmodus en prijsvariatie op piekmomenten.
Briljante mislukkingen
De inspirerende afsluiting is aan Paul Iske, Chief Faillure Officer van het “Instituut voor Briljante Mislukkingen”. Plan en realiteit vallen niet altijd samen. Dat is geen FAIL, maar een ‘first attempt in learning’. Dat mag wat hem betreft opgenomen worden als Universeel Mensenrecht: om briljant te mogen mislukken en daarvan te leren. Je wordt helemaal ‘Faalintelligent’ als je de patronen herkent.
Zijn voorstel voor een Vexpan Award voor de meest briljante mislukking op gebied van parkeren in Nederland vond veel bijval onder de deelnemers aan deze dag. Daarover werd in kleinere groepjes nog nagepraat tijdens de borrel, onder genot van de bij alle deelnemers thuisbezorgde BORRLBOX. De presentaties zijn opgenomen. De deelnemers aan Vexpan Nationaal Parkeercongres 2021 ontvangen de link.
Wij willen de sprekers bedanken, maar ook de projectgroep en onze premium partners en sponsors voor het mogelijk maken van dit Vexpan Nationaal Parkeercongres.
Meer nieuws
Gemeente Zwolle maakt ruimte voor groei met strategie voor mobiliteitshubs
De gemeente Zwolle werkt aan een plan om de komende jaren mobiliteitshubs in de stad te ontwikkelen. Het college van B en W heeft een strategie uitgewerkt die ze nu voorleggen aan de gemeenteraad.
Lees meerOpening zonnepark in Almere: lokale stroom voor laadpalen
TotalEnergies heeft een zonnepark in Almere gebouwd om lokaal 100% groene stroom te leveren aan haar elektrische laadpalen in de regio.
Lees meerParkeergarages voortaan gratis in Almelo
Automobilisten kunnen straks (deels) gratis hun auto kwijt in de parkeergarages in de binnenstad van Almelo. Deze geste moet meer bezoekers naar het centrum trekken. De gemeente trekt er de komende jaren een miljoen euro voor uit.
Lees meerAdvies aan Hoge Raad over rechterlijke toetsing kosten naheffing parkeerbelasting
Er is een stijging van het aantal bezwaren en procederen voor naheffing parkeerbelasting door de opkomst van de no cure no pay bedrijven. De rechtbank Oost Brabant koos bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting.
Lees meerGouda legt vier scenario’s betaald parkeren voor aan inwoners
De gemeente Gouda gaat eind oktober vier scenario’s voor invoering van betaald en vergund parkeren voorleggen aan de inwoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem.
Lees meerOp steeds meer plekken betaal je om te parkeren, 'worsteling voor gemeenten'
Gisteren berichtte NOS Nieuwsuur over de ‘worsteling van gemeenten' over betaald parkeren en de parkeermythen. De datajournalist van Nieuwsuur benaderde Vexpan hoe hij de toename van betaald parkeren in Nederland in kaart kon brengen.
Lees meer