Nationaal Parkeercongres 2021 goed ontvangen

Gepubliceerd op: 17 september 2021

Tijdens Vexpan Nationaal Parkeercongres 2021 hebben we stilgestaan bij de toekomst van parkeren: Parking Re-invented. Inspirerende keynote sprekers als Thomas Rau en Paul Iske deelden creatieve ideeën en briljante mislukkingen. Uit de reacties op de borrel en LinkedIn blijkt dat het online congres als ‘zeer interessant en leerzaam’ is ervaren.

 

Dagvoorzitter Lars Duursma en Vexpan bestuurslid Daniël di Tella heetten bijna 100 virtuele deelnemers welkom. De eerste spreker is Thomas Rau, die graag bijdraagt aan de discussie over duurzaamheid. De architect vraagt aandacht voor de verantwoordelijkheid die we hebben als gasten van de aarde. In zijn visie spreek je niet over klimaatverandering maar over bewustzijnsverandering.

 

Voordenken voor duurzaamheid
De visionair heeft het niet over nadenken maar voordenken. Niet over vastgoed, maar losgoed. Niet over producten, maar service. Hij nam duurzame voorbeelden mee met de circulaire verlichting op Schiphol, de 100% remontabele kantoorgebouw van de Triodos bank en zijn radicale ontwerp voor een turnaround terminal. Vergelijkbaar met een automatische parkeergarage waarbij auto’s bij een portaal automatisch worden opgenomen en op verzoek van de klant weer bij een centraal punt worden afgeleverd. Dat was toch jaren geleden al futuristisch.

 

Break-outsessies
In de break-out sessies ging Zeger Baelde van RDW in op de noodzaak van duurzaamheid in mobiliteit. De groei van elektrische auto’s, en daaraan parallel de ontwikkeling van laadinfrastructuur, gaat langzamer dan verwacht. Hij ziet noodzaak tot gedragsverandering met het doorvoeren van milieuzones voor een leefbaardere binnenstad met meer groen.

Parallel lichtte Eric Dubois van het Parkeeragentschap Brussel het gewestelijk mobiliteitsplan ‘Good Move 2020-2030’ toe. Het reduceren van aantal parkeerplaatsen op straat gaat niet lukken wanneer gemeenten vasthouden aan goedkope parkeervergunningen op straat. Henk Meurs van de Radboud Universiteit gaf zijn visie op de toekomstige mobiliteitsontwikkeling.

Axel Verstrael van Streetwaves vertelde over de slimme combinatie van een e-bikestalling met bergruimte en laadpunt die je met je eigen fietsslot afsluit. Er passen 7 stallingsplekken op 1 parkeerplek. Streetwaves is één van de 25 start-ups van het Mobility Lab programma.

 

Paul Rooijmans van Tranzer presenteerde de vele apps om allerlei onderdelen in de mobiliteitsketen te verkennen, boeken en betalen. Tranzer biedt met API’s de mogelijkheid om deze te koppelen op één platform. Met de mogelijkheid om mobiliteitsgedrag te sturen om capaciteitsproblemen te voorkomen. Denk aan inzicht geven in  reistijd per vervoersmodus en prijsvariatie op piekmomenten.

 

Briljante mislukkingen
De inspirerende afsluiting is aan Paul Iske, Chief Faillure Officer van het “Instituut voor Briljante Mislukkingen”. Plan en realiteit vallen niet altijd samen. Dat is geen FAIL, maar een ‘first attempt in learning’. Dat mag wat hem betreft opgenomen worden als Universeel Mensenrecht: om briljant te mogen mislukken en daarvan te leren. Je wordt helemaal ‘Faalintelligent’ als je de patronen herkent.

Zijn voorstel voor een Vexpan Award voor de meest briljante mislukking op gebied van parkeren in Nederland vond veel bijval onder de deelnemers aan deze dag. Daarover werd in kleinere groepjes nog nagepraat tijdens de borrel, onder genot van de bij alle deelnemers thuisbezorgde BORRLBOX. De presentaties zijn opgenomen. De deelnemers aan Vexpan Nationaal Parkeercongres 2021 ontvangen de link.

 

Wij willen de sprekers bedanken, maar ook de projectgroep en onze premium partners en sponsors voor het mogelijk maken van dit Vexpan Nationaal Parkeercongres.

Tags

nationaal parkeercongres verenigingsnieuws

Meer nieuws

Europees project oplossing mobiliteitsdata

In januari 2023 gaat het nieuwe Horizon Europe-project Emeralds van start. Een internationaal consortium werkt hierin samen aan een Mobility Analytics as a Service-toolset.

Lees meer

Flexibele Parkeermachtiging voor deelauto’s van start

De SHPV-pilot Flexibele Parkeermachtiging voor Deelauto’s is live gegaan. Vijf gemeenten en 3 aanbieders van deelauto’s testen een meer uniforme en flexibele manier voor het parkeren van deelauto’s.

Lees meer

Brandveiligheidsvoorschriften Bouwbesluit en Bbl vergeleken

Wat zijn de verschillen op brandveiligheidsgebied tussen het Bouwbesluit en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)? En wat betekent dit voor de praktijk, voor het brandveiligheidsniveau in gebouwen?

Lees meer

Samenwerking Vexpan-leden WPS en ParkBee

Door de integratie met WPS kunnen parkeerexploitanten parkeerplaatsen toevoegen aan het ParkBee platform en de gebruikers hiervan bereiken. Wat een stroom van verkeer naar de parkeerlocatie genereert.

Lees meer

Yellowbrick verbreedt parkeerdienstverlening samen met XXImo

Betalen voor parkeren op straat en parkeergarages met één geïntegreerde oplossing. Parkeerapp Yellowbrick en mobiliteitsspecialist XXImo sluiten de handen ineen.

Lees meer

Snelladen niet populair bij ev-rijders

De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.

Lees meer
1 22 23 24 25 26 42