NAL over 2024: stijging laadpunten 25 procent
Het aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s is in Nederland in 2024 met 25 procent gestegen tot 183.704. De landelijke dekkingsgraad neemt daarmee toe tot 83%. Toch kan een overvol stroomnet, een tekort aan installateurs en een gebrek aan transparantie bij de verschillen in laadprijzen van publieke laadpalen op den duur voor stagnatie zorgen. Dat stelt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) in zijn Voortgangsrapportage 2024.
> Bron: NAL
Het plaatsingstempo van nieuwe laadpalen ligt in 2024 iets lager dan in de jaren daarvoor. Dit komt onder andere door een aantal grote aanbestedingen van publieke laadpalen, waarbij vaak een opstartperiode is waarin aanzienlijk minder laadpalen (kunnen) worden geplaatst. Ook zorgt netcongestie in enkele regio’s en een tijdelijk personeelsgebrek in Noord-Nederland tot een lager plaatsingstempo. Daarnaast wordt nu vooral datagestuurd gewerkt, wat soms tot een lagere plaatsingsbehoefte leidt.
Desondanks blijven er gemiddeld 1.600 publieke laadpunten per maand bijkomen. Het aantal snellaadlocaties en -punten in Nederland groeit ook. Inmiddels hebben ruim 1.200 laadstations in totaal 5.800 snellaadpunten, waaronder steeds meer krachtige laders van 350 kilowatt of meer. Door de invoering van zero-emissiezones vanaf 2025 neemt de vraag naar snellaadinfrastructuur toe, vooral voor elektrische logistieke voertuigen.
Netcongestie
De toenemende druk op het elektriciteitsnet vormt een groeiende uitdaging voor de uitrol van laadinfrastructuur in ons land. Laadinfrastructuur is daarbij een van de grootste nieuwe energievragers. Met name in ’de regio’s Utrecht, Gelderland en Flevoland loopt het net tegen z’n grenzen aan. Toch kunnen laadpalen ook juist een kansrijke schakel in de energietransitie zijn. Door slim te sturen op plaatsing, gebruik en tijdstip van laden – bijvoorbeeld via slim laden – kan laadinfrastructuur juist bijdragen aan het afvlakken van piekbelasting en een efficiënter gebruik van het bestaande net. Daarmee helpt het niet alleen de verduurzaming van mobiliteit, maar ondersteunt het ook andere sectoren die willen elektrificeren. Overheden hebben hierin een belangrijke sturende rol, door gericht te plannen, data-gedreven keuzes te maken en samen te werken met netbeheerders en marktpartijen aan integrale oplossingen.
Tekort aan personeel
De snelle groei van elektrisch rijden vraagt om veel meer laadpalen, terwijl er tegelijkertijd een tekort is aan monteurs. Het convenant Human Capital Agenda Laadinfrastructuur dat de NAL heeft opgesteld blijft werken aan oplossingen voor de versnelling van opleidingen voor monteurs.
Meer informatie:
> Bron: NAL
> Werkgroep CLIP: Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages
Meer nieuws
Rotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente
Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.
Lees meerNieuwe regelgeving voor veilige oplaadpunten in parkeergarages
Om te zorgen dat nieuwe laadpunten in parkeergarages veilig worden aangelegd, wordt de wetgeving vanaf 1 juli 2023 aangepast. Dat heeft gevolgen voor eigenaren en beheerders van garages.
Lees meerLaadpaalklevers
Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.
Lees meerHyper-efficiënte elektrische auto’s besparen potentieel 2,2 miljard euro aan verzwaringen
Hyper-efficiënte elektrische auto’s kunnen een positieve bijdrage leveren aan de energietransitie én de benodigde investeringen in de energie-infrastructuur verlagen.
Lees meerVexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst
Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.
Lees meerGemeente Groningen neemt plaatsen laadpalen in eigen beheer
Heijmans Infra BV gaat de komende jaren de laadpalen voor elektrische voertuigen leveren en plaatsen in de gemeente Groningen. Het netwerk van laadpalen in de gemeente wordt de komende drie jaar met 300 tot 500 palen uitgebreid.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.