NAL over 2024: stijging laadpunten 25 procent
Het aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s is in Nederland in 2024 met 25 procent gestegen tot 183.704. De landelijke dekkingsgraad neemt daarmee toe tot 83%. Toch kan een overvol stroomnet, een tekort aan installateurs en een gebrek aan transparantie bij de verschillen in laadprijzen van publieke laadpalen op den duur voor stagnatie zorgen. Dat stelt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) in zijn Voortgangsrapportage 2024.
> Bron: NAL
Het plaatsingstempo van nieuwe laadpalen ligt in 2024 iets lager dan in de jaren daarvoor. Dit komt onder andere door een aantal grote aanbestedingen van publieke laadpalen, waarbij vaak een opstartperiode is waarin aanzienlijk minder laadpalen (kunnen) worden geplaatst. Ook zorgt netcongestie in enkele regio’s en een tijdelijk personeelsgebrek in Noord-Nederland tot een lager plaatsingstempo. Daarnaast wordt nu vooral datagestuurd gewerkt, wat soms tot een lagere plaatsingsbehoefte leidt.
Desondanks blijven er gemiddeld 1.600 publieke laadpunten per maand bijkomen. Het aantal snellaadlocaties en -punten in Nederland groeit ook. Inmiddels hebben ruim 1.200 laadstations in totaal 5.800 snellaadpunten, waaronder steeds meer krachtige laders van 350 kilowatt of meer. Door de invoering van zero-emissiezones vanaf 2025 neemt de vraag naar snellaadinfrastructuur toe, vooral voor elektrische logistieke voertuigen.
Netcongestie
De toenemende druk op het elektriciteitsnet vormt een groeiende uitdaging voor de uitrol van laadinfrastructuur in ons land. Laadinfrastructuur is daarbij een van de grootste nieuwe energievragers. Met name in ’de regio’s Utrecht, Gelderland en Flevoland loopt het net tegen z’n grenzen aan. Toch kunnen laadpalen ook juist een kansrijke schakel in de energietransitie zijn. Door slim te sturen op plaatsing, gebruik en tijdstip van laden – bijvoorbeeld via slim laden – kan laadinfrastructuur juist bijdragen aan het afvlakken van piekbelasting en een efficiënter gebruik van het bestaande net. Daarmee helpt het niet alleen de verduurzaming van mobiliteit, maar ondersteunt het ook andere sectoren die willen elektrificeren. Overheden hebben hierin een belangrijke sturende rol, door gericht te plannen, data-gedreven keuzes te maken en samen te werken met netbeheerders en marktpartijen aan integrale oplossingen.
Tekort aan personeel
De snelle groei van elektrisch rijden vraagt om veel meer laadpalen, terwijl er tegelijkertijd een tekort is aan monteurs. Het convenant Human Capital Agenda Laadinfrastructuur dat de NAL heeft opgesteld blijft werken aan oplossingen voor de versnelling van opleidingen voor monteurs.
Meer informatie:
> Bron: NAL
> Werkgroep CLIP: Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages
Meer nieuws
Energietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen
Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.
Lees meerBMW en gemeente Rotterdam helpen elektrische rijders
Met het pilotproject Charge & Repark proberen BMW en de gemeente Rotterdam elektrische rijders op een positieve manier te stimuleren om de laadpaal vrij te maken
Lees meerOnderzoek naar laadprofielen: inzicht in belasting stroomnet door effect slim laden EV's
Data-onderzoekers van ElaadNL hebben laadprofielen opgesteld die inzicht geven op welke wijze het stroomnet belast wordt door het laden van elektrische auto’s in 2030.
Lees meerOpen Innovatie Programma: TenneT op zoek naar the Holy Grail
De razendsnelle opkomst van o.a. elektrische auto’s hebben ertoe geleid dat het elektriciteitsnetwerk op springen staat. Het gebrek aan capaciteit is inmiddels zo groot dat TenneT de handen ineenslaat.
Lees meerMicrocar
Er is sinds begin 2022 een elektrische microcar op de markt die een serieus alternatief is voor de auto.
Lees meerGebruikersgroep laadinfradata NDW van start
NDW start in 2023 met het realiseren van een ontsluiting van laadinfradata. Deze data geeft inzichten die nodig zijn voor beleidskeuzes rondom de energietransitie, elektrisch rijden en het gebruik van geplaatste laadpalen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.