‘Mythes over elektrische auto’s remmen transitie’
Mythes over elektrische auto’s vormen volgens 77 procent van de ondervraagde elektrische rijders de grootste belemmering voor de transitie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 26.000 rijders uit 30 landen, meldt Nederlandelektrisch.nl.
Desinformatie als uitdaging
‘Desinformatie over elektrische auto’s vormt een serieuze uitdaging. Het kan ervoor zorgen dat beleidsmakers en consumenten minder vertrouwen hebben in elektrische voertuigen als oplossing voor klimaatverandering en luchtvervuiling,’ zegt Joel Levin, voorzitter van GEVA. Volgens Levin spelen in veel landen mythes over brandgevaar en een korte levensduur van batterijen een rol bij het uitstellen van de aanschaf van een elektrische auto.
Politiek speelt rol
Meer dan de helft van de wereldwijde respondenten, 53 procent, vermijdt bewust bepaalde automerken om politieke of maatschappelijke redenen. In Nederland ligt dit percentage nog hoger: 62 procent laat internationale ontwikkelingen en maatschappelijke kwesties meewegen bij de keuze voor een automerk.
‘De boodschap aan beleidsmakers is duidelijk: wie de overstap naar elektrisch wil versnellen, moet beleid voeren dat elektrische auto’s voor consumenten de meest betaalbare keuze maakt,’ aldus Levin. 83 procent van de respondenten vindt stimulerende beleidsmaatregelen nodig om de transitie te versnellen. De praktijk laat zien dat overheidssteun effectief is.
De Global EV Alliance is een samenwerkingsverband van 70 verenigingen van elektrische rijders uit 42 landen. De Vereniging Elektrische Rijders is mede-initiatiefnemer van deze organisatie en heeft zitting in de stuurgroep.
Meer informatie
> Lees het hele bericht op Nederlandelektrisch.nl.
Meer nieuws
Slimme laadpleinen breken door in Nederland
Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen
Lees meerElektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL
Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.
Lees meerElektrisch of waterstof?
Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.
Lees meerSnelladen niet populair bij ev-rijders
De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.
Lees meerWanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?
Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.
Lees meerZonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk
De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.