Maastricht voert progressief parkeertarief in

Gepubliceerd op: 26 juni 2024

Maastricht voert op 1 juli een progressief parkeertarief in voor parkeren op straat. Door een rechterlijke uitspraak mag een maximale parkeerduur op straat niet meer. Om de stad levendig en bereikbaar te houden, wil zij dat langparkeerders in een garage parkeren.

 

Geen maximale parkeerduur
Door een uitspraak van rechter kan de gemeente Maastricht vanaf 1 juli 2024 geen maximale parkeerduur meer hanteren. Parkeren kan dus zolang als de parkeerder dat zelf wil. De gemeente wil echter dat het straatbeeld levendig blijft en winkels en huizen bereikbaar blijven. Dus dat auto’s niet urenlang op straat staan geparkeerd. Daarom wil ze de parkeerplekken op straat beschikbaar houden voor kort parkeren. Wie lang wil parkeren, kan terecht in de parkeergarages en op parkeerterreinen aan de rand van de stad.

 

Kort parkeren op straat, lang parkeren in parkeergarages
Om te zorgen dat op straat alleen kort wordt geparkeerd, voert de gemeente een progressief parkeertarief in. Dit houdt in dat hoe langer iemand parkeert, hoe hoger het uurtarief wordt. In een gebied waar iemand voorheen bijvoorbeeld maximaal 2 uur mocht parkeren, geldt voortaan een basistarief voor die 2 uur. Na het basistarief stijgt het uurtarief. Zo stimuleren de gemeente langparkeerders om niet op straat te parkeren, maar op een parkeerterrein of in een parkeergarage. De parkeerplekken op straat blijven zo het meest interessant voor kort parkeren.

 

Aantrekkelijke en gastvrije uitstraling
Maastricht werkt aan een duurzame, gezonde en prettige woon- en leefomgeving. Een stad met een aantrekkelijke en gastvrije uitstraling. Ze geeft de voorkeur aan langzame verkeersstromen, zoals fietsen en wandelen. Maar ze blijft oog hebben voor de bereikbaarheid van de stad. Ze zoekt naar een goede balans tussen leefbaarheid en toegankelijkheid.

 

Meer informatie
> Bron: gemeentemaastricht.nl
> Meer informatie over progressief parkeren in Maastricht.

Tags

Gemeente Maastricht Parkeerduur Parkeerbeleid

Meer nieuws

EPA lanceert Parking Data Essentials reeks

De European Parking Association Werkgroep Data & Digitalisering deelt de EPA Parking Data Essentials (PDE). Deze behandelen de basisprincipes voor het beheer en publicatie van parkeerdata, zoals vereist door de regelgeving van de Europese Unie.

Lees meer

Vexpan vertegenwoordigd in nieuwe EPA werkgroep Handhaving

EPA, European Parking Association heeft een nieuwe werkgroep ingesteld: Enforcement. Wilco van de Vosse van Vexpan lid SHPV neemt hieraan deel. Zo is ook Vexpan vertegenwoordigd.

Lees meer

Nieuwe trend: kenteken verbergen om parkeerboete te voorkomen

In Rotterdam lijkt een nieuwe trend geboren: in verschillende wijken in de stad zijn auto's gespot waarvan op subtiele en minder subtiele wijze het kenteken is verstopt. Eigenaren hopen hiermee parkeerboetes te voorkomen.

Lees meer

Raad stemt in met parkeerbeleid en cultuurnota in Hoornse binnenstad

HOORN - In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 22 oktober heeft de raad ingestemd met nieuwe parkeerzones en tarieven in de binnenstad.

Lees meer

'Ondenkbaar' betaald parkeren nu tóch mogelijkheid door parkeerchaos Mall of the Netherlands

De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een einde maken aan de parkeerchaos die heerst in wijken rond de Mall of the Netherlands. Er liggen drie voorstellen op tafel die een einde moeten maken aan de parkeerproblematiek.

Lees meer

Onderzoek naar angststoornissen en problemen in het verkeer

In het kader van een promotietraject aan de Radboud Universiteit wordt er momenteel onderzoek gedaan naar mensen met angststoornissen en problemen in het verkeer. Ook bij het parkeren. Angststoornissen kunnen stevige gevolgen hebben.

Lees meer
1 10 11 12 13 14 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief