Landelijke uitrol nieuwe oplossing flexibel parkeren deelauto’s

Gepubliceerd op: 16 juli 2025

Deelmobiliteit speelt een steeds grotere rol in stedelijke mobiliteit, en biedt kansen voor efficiënter gebruik van de openbare ruimte. De manier waarop gemeenten parkeren organiseren, is daar vaak nog niet op ingericht. Het huidige systeem van een vast kenteken per parkeervergunning sluit slecht aan op de praktijk van aanbieders, die deelauto’s vaak flexibel inzetten. Met extra werk, onduidelijkheid en onterechte bekeuringen als gevolg. Daarom hebben Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen het voortouw genomen en samen met aanbieders MyWheels en Sixt share, de RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan een alternatief: de Flexibele Parkeermachtiging. Daarbij wordt per parkeeractie en kenteken aan een parkeervergunning gekoppeld. Door de integratie in het Nationaal Parkeerregister is deze oplossing nu beschikbaar voor álle gemeenten.
 

Van vaste vergunning naar realtime aanmelden
Het huidige vergunningensysteem is ingericht op bewoners met een vaste auto en een vaste plek. Voor deelmobiliteit werkt dat minder goed. De deelauto’s rijden vaak tussen steden of zones. Ook vervangen aanbieders auto’s vanwege bijvoorbeeld onderhoud. Deze kentekenwissels zorgen in het vergunningensysteem voor veel administratief werk en complexe procedures. In elke gemeente gelden andere regels, met handmatige aanvragen en risico’s op fouten. In een pilot is daarom gewerkt met een systeem waarin aanbieders voertuigen zelf digitaal kunnen aanmelden zodra ze worden geparkeerd en afmelden bij vertrek. Dat gebeurt via het Nationaal Parkeerregister, het bestaande systeem voor parkeercontrole. Gemeenten behouden zo volledige controle over het aantal voertuigen per aanbieder en per zone.

 

Minder fouten, minder werk
De pilot werd uitgevoerd in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen. Daarbij bleek dat gemeenten en aanbieders aanzienlijk minder handmatig werk hoefden te verrichten, en dat het proces minder foutgevoelig werd. Cilia Daemen, wethouder voor mobiliteit van de gemeente Nijmegen, benadrukt het belang van die vereenvoudiging: “Wij werken dagelijks hard aan een goed bereikbare en mobiele stad. Hierin proberen we deelmobiliteit zo goed mogelijk te stimuleren. Tot nu toe leverde het systeem van het krijgen van een parkeervergunning veel administratief werk op voor zowel de aanbieder als de ambtenaren. Om dit makkelijker te maken, hebben we de afgelopen jaren, samen met een aantal andere gemeenten, gewerkt aan een beter systeem.”

 

“Nu is het zover dat dit nieuwe systeem in werking treedt. Door automatisering van een parkeervergunning voor deelauto’s zijn zowel de aanbieder als de ambtenaar veel minder tijd kwijt; er hoeft niet meer steeds handmatig een kentekenwissel verwerkt te worden. We zijn blij dat we het nu kunnen gaan toepassen; zo zetten we weer een stap in het verbeteren van de mobiliteit van Nijmegen.”

 

Ook Tom Uitendaal van SIXT share is enthousiast over de landelijke toepassing: “Met onze deelauto’s rij je zo van Amsterdam naar Rotterdam, en kan je daar dan gewoon achterlaten. Dankzij de flexibele parkeermachtiging wordt automatisch het juiste parkeerrecht geregeld dat hoort bij onze vergunning in de stad van bestemming. Slimme technologie die zorgeloos reizen mogelijk maakt. Fantastisch dat dat nu officieel beschikbaar gesteld wordt.”

 

Klaar voor brede toepassing
Dankzij de landelijke integratie in het Nationaal Parkeerregister is de Flexibele Parkeermachtiging nu direct toepasbaar voor alle gemeenten. Wat begon als een initiatief van vijf koplopergemeenten, is uitgegroeid tot een schaalbare oplossing voor heel Nederland. De aanpak is juridisch verankerd, sluit aan op bestaande digitale handhavingssystemen en kan relatief eenvoudig worden ingericht. SHPV verzorgt de uitvoering, een bekende samenwerkingspartner voor veel gemeenten voor de registratie van parkeerbelasting. De ontwikkeling maakt deel uit van het landelijk samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit, dat werkt aan de versnelling van deelmobiliteit in Nederland.

 

“Voor de uitvoering van effectief en eenduidig deelmobiliteitsbeleid zijn ook concrete oplossingen nodig,” zegt Maarten van Biezen, programmadirecteur van Natuurlijk!Deelmobiliteit. “Deze Flexibele Parkeermachtiging helpt gemeenten en aanbieders echt vooruit. Juist dat maakt het zo krachtig.”

 

Meer informatie
> Persbericht: Natuurlijkdeelmobiliteit.nl
> Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag. Eindhoven, Nijmegen en SHPV zijn lid van Vexpan

Tags

flexibele parkeermachtiging deelmobiliteit gemeenten

Meer nieuws

Goudappel bestaat 60 jaar!

Mobiliteit is meer dan reizen van A naar B. Het speelt ook een grote rol in het gezond, groen, veilig en leefbaar houden van onze leefomgeving.

Lees meer

Maatwerk hard nodig bij logistieke centra

Bij de ontwikkeling van logistieke functies is steeds vaker sprake van een parkeereis die niet meer aansluit bij de daadwerkelijke parkeerbehoefte

Lees meer

Tijd voor een nieuwe (parkeer)balans

Zijn het nieuwe inzichten die een nieuw tijdperk inluiden voor autogebruik en autoparkeren?

Lees meer

Wikken en Wegen voor parkeren in Maasterras Dordrecht

Parkeren in gebiedsontwikkeling Maasterras in Dordrecht kan het beste worden geclusterd in een parkeergarage en in buurthubs. CROW-KpVV casus als voorbeeld van duurzame gebiedsontwikkeling. 

Lees meer

Hoe duurzaam is een parkeergarage? Parkeren essentieel voor gebiedsontwikkeling

Er ligt een enorme woningbouwopgave in het verschiet voor nu en in de toekomst. Deze wordt vooral binnenstedelijk opgelost.

Lees meer

Minister Harbers: 'Blijf auto de ruimte geven'

Minister Harbers presenteert zijn Ontwikkelagenda Automobiliteit waarin hij oproept de auto de ruimte te blijven geven, in alle delen van ons land. De auto heeft ook in de toekomst een belangrijke rol.

Lees meer
1 31 32 33 34 35 53

Nog geen lid?

Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:

  • Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
  • Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
  • Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen
Meer voordelen als lid