Laadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden
Acht laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door ‘netbewust laden’ wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto’s toch volledig opgeladen worden.
Probleem én oplossing
Het stroomnet in de provincie Utrecht staat onder druk. Stedin heeft daarom een intentieverklaring getekend met laadpaalbedrijven Allego, CityCharging, Equans, LomboXnet, ParknCharge, TotalEnergies, Ubitricity en Vattenfall. Samen zetten ze in op een slimmer gebruik van het elektriciteitsnet.
Elektrische auto’s vragen veel van het stroomnet, zeker wanneer ze worden opgeladen tijdens drukke uren. Toch vormen deze voertuigen volgens de betrokkenen niet alleen een probleem; ze kunnen juist ook onderdeel van de oplossing zijn. Door het elektrische wagenpark netbewust te gebruiken, wordt het energiesysteem flexibeler.
Tijdelijke verlaging
Het principe van netbewust laden is eenvoudig: tijdens piekmomenten tussen 16.00 en 21.00 uur wordt het laadvermogen van publieke laadpalen tijdelijk verlaagd. Dit creëert ruimte op het net voor andere gebruikers. Omdat auto’s vaak langere tijd aan de laadpaal staan, zijn ze de volgende ochtend gewoon volledig opgeladen. Voor noodsituaties blijft laden altijd mogelijk via een speciale opt-out functie.
De verwachting is dat de implementatie van netbewust laden zorgt voor een sterke reductie van knelpunten: 10 tot 15 procent minder in 2030 en 15 tot 20 procent minder in 2035. Uit pilots blijkt dat het verlagen van de laadsnelheid voornamelijk nodig is op piekmomenten, wanneer het elektriciteitsverbruik van huishoudens in een wijk hoog is.
Normale snelheid
Gedurende ongeveer 80 procent van de dag, wanneer er voldoende netcapaciteit beschikbaar is, kunnen elektrische auto’s gewoon met maximale snelheid opladen. Eigenaren merken over het algemeen weinig van deze slimme manier van laden. Hun auto is immers opgeladen wanneer ze deze nodig hebben.
Om van netbewust laden de standaard te maken, is goede samenwerking essentieel tussen gemeenten, laadpaalexploitanten en de netbeheerder. Momenteel zijn de betrokken partijen in gesprek om de mogelijkheden verder te onderzoeken en concrete afspraken te maken over de implementatie. Het netbewust laden maakt deel uit van 10 maatregelen die de druk op het Utrechtse stroomnet moeten verlichten. De partijen verwachten dat de nieuwe aanpak vanaf het vierde kwartaal van 2025 operationeel wordt.
Meer informatie
> Bron: Nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
Alkmaar liep zo'n 2 miljoen euro parkeergeld mis: een derde betaalt niet
Straatparkeerders betalen niet of onvoldoende in Alkmaar. De inzet van een scanauto moet hier na de zomer verandering in brengen.
Lees meerBurgerinitiatief Den Haag referendum betaald parkeren
Er zijn genoeg handtekeningen opgehaald om een referendum te houden over het invoeren van betaald parkeren in Den Haag. De vraag is of inwoners wel of geen voorstander zijn van het uitbreiden van het betaald parkeren in meerdere wijken.
Lees meerBrandsturingen: de praktijk is weerbarstig
Een brandsturing lijkt wellicht iets dat eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Dit blijkt in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.
Lees meerUpdate ontwikkelingen D-GPK: app als eerste in Alphen
Alphen is de eerste gemeente in Nederland die de app Parkeren Plus in gebruik heeft genomen. Deze applicatie is een hulpmiddel voor mensen met een handicap om gemakkelijker op betaalde parkeerplaatsen te parkeren.
Lees meerStart berging 112 auto’s uit Q-Park parkeergarage naast St. Antonius Ziekenhuis
Vandaag start de bergingsoperatie van de volgende 112 auto’s in de Q-Park parkeergarage naast het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein.
Lees meerOnderzoek Omroep Brabant: kwijtgescholden parkeerboetes per gemeente
In Breda zijn vorig jaar de meeste parkeerboetes uitgedeeld en terugbetaald. Ook in Eindhoven en Tilburg werd meer dan de helft van de parkeerboetes teruggetrokken nadat er bezwaar werd gemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Brabant.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen