Kabinet presenteert Actieagenda Auto met aandacht voor elektrisch rijden

Gepubliceerd op: 07 januari 2025

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft rond de kerst de Actieagenda Auto ‘Toekomstperspectief Automobiliteit’ gepresenteerd. In zijn begeleidende brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister dat de mobiliteitssector snel verduurzaamt en dit nodig blijft om zicht te houden op klimaatneutrale mobiliteit in 2050. Met daarin ook aandacht voor elektrisch rijden en de uitdagingen rond laadinfrastructuur.

 

6 speerpunten
De Actieagenda Auto beschrijft de 6 speerpunten die de minister de komende jaren heeft:

  • Bereikbare woningen en regio’s
  • Veilige, betrouwbare wegen
  • File-aanpak en voorspelbare reistijden
  • Elektrisch rijden
  • Slimmere auto’s en veilig rijgedrag
  • Duurzaam en innovatief goederenvervoer

 

Elektrisch rijden
Voor elektrisch rijden meldt de minister te werken aan meer oplaadmogelijkheden voor alle typen elektrische voertuigen: van (bestel)auto’s tot vrachtauto’s en bussen. ‘Daarnaast werken we aan de uitdagingen om voor goede netspanning te zorgen’, aldus Madlener. Een randvoorwaarde voor het laden van elektrische voertuigen is voldoende netcapaciteit. In dat kader werkt het ministerie samen met het ministerie van Klimaat en Groene Groei in het Landelijk Actieprogramma Netcongestie (LAN) bijvoorbeeld aan slim laden en andere mitigerende maatregelen, zoals batterij opslag en alternatieve transportrechten.

 

Meer informatie
> Kamerbrief minister + Actieagenda Auto – Toekomstperspectief Automobiliteit
> Meer over CLIP, Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages, Vexpan en Ministerie IenW

Tags

kabinet Actieagenda Auto elektrisch rijden laadinfrastructuur

Meer nieuws

Buiten grote stad steeds afhankelijker van auto

Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders buiten de grote steden steeds afhankelijker van de auto. Dat meldt onderzoekers van KiM

Lees meer

30 jaar fiscalisering, wat vooraf ging (deel 1)

Fiscalisering is een per 1 januari 1991 doorgevoerde decentralisatie van beleidsuitvoering van het parkeren naar gemeenten. Een decentralisatie met een enorme impact. Interessant om terug te kijken in dit eerste artikel.

Lees meer

Parkeerkencijfer voor bezoek aan bewoners: de grote onbekende

Er is discussie over de hoogte van het parkeerkencijfer voor bezoekersparkeren. Ook is er weinig over de kenmerken van bezoekersparkeren bekend. Door de digitalisering komen nu veel data beschikbaar.

Lees meer

Deelauto’s en de rechter

‘Hoe denkt de rechter over de inzet van deelauto’s? Recent zijn er weer twee uitspraken gedaan, waarbij in één geval de rechter kritisch was’.

Lees meer

Toekomstbestendige woongebieden met menselijke maat

Het komende decennium zullen er bijna 1 miljoen nieuwe woningen moeten worden gebouwd. De daarbij behorende parkeereis legt een zware druk op de financieringsmogelijkheden. Met creatieve ontwerpen

Lees meer

Hoe ver willen voetgangers lopen?

Bij vrijwel iedere verplaatsing wordt (een deel van de afstand) gelopen. Daarbij speelt in veel gevallen de vraag welke loopafstanden mensen bereid zijn om te lopen. Daarbij blijkt het verplaatsingsmotief een belangrijke indicator

Lees meer
1 41 42 43 44 45 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief