Kabinet presenteert Actieagenda Auto met aandacht voor elektrisch rijden
Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft rond de kerst de Actieagenda Auto ‘Toekomstperspectief Automobiliteit’ gepresenteerd. In zijn begeleidende brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister dat de mobiliteitssector snel verduurzaamt en dit nodig blijft om zicht te houden op klimaatneutrale mobiliteit in 2050. Met daarin ook aandacht voor elektrisch rijden en de uitdagingen rond laadinfrastructuur.
6 speerpunten
De Actieagenda Auto beschrijft de 6 speerpunten die de minister de komende jaren heeft:
- Bereikbare woningen en regio’s
- Veilige, betrouwbare wegen
- File-aanpak en voorspelbare reistijden
- Elektrisch rijden
- Slimmere auto’s en veilig rijgedrag
- Duurzaam en innovatief goederenvervoer
Elektrisch rijden
Voor elektrisch rijden meldt de minister te werken aan meer oplaadmogelijkheden voor alle typen elektrische voertuigen: van (bestel)auto’s tot vrachtauto’s en bussen. ‘Daarnaast werken we aan de uitdagingen om voor goede netspanning te zorgen’, aldus Madlener. Een randvoorwaarde voor het laden van elektrische voertuigen is voldoende netcapaciteit. In dat kader werkt het ministerie samen met het ministerie van Klimaat en Groene Groei in het Landelijk Actieprogramma Netcongestie (LAN) bijvoorbeeld aan slim laden en andere mitigerende maatregelen, zoals batterij opslag en alternatieve transportrechten.
Meer informatie
> Kamerbrief minister + Actieagenda Auto – Toekomstperspectief Automobiliteit
> Meer over CLIP, Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages, Vexpan en Ministerie IenW
Meer nieuws
Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving
De loopbaan van Sander ten Hoorn in de parkeerwereld. Gegrepen door het parkeervirus.
Lees meerExpertteam: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er in Nederland?
Vraag van Mario van Ginkel Triflex aan het Vexpan Expertteam: Is er een overzicht te geven van de omvang van de parkeermarkt / totale parkeercapaciteit in Nederland? Lees het antwoord.
Lees meerAmsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden
Grote auto's als SUV's die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om 'auto's met overgewicht' meer parkeergeld te laten betalen.
Lees meerMogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers
Een herkenbaar beeld voor strandbezoekers: aansluiten in de file en lang zoeken naar een parkeerplek. Adviesbureau Goudappel onderzoekt met veldwerkbureau NDC voor gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen.
Lees meerBetaald parkeren in de hele gemeente Utrecht in 2034 een feit
Met aanvullende maatregelen zoals het stadsbreed invoeren van betaald parkeren en het fors verlagen van de parkeernorm bij nieuwbouw wordt een volgende stap gezet om auto’s uit Utrecht te weren.
Lees meerPeter Vissers: 'Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse'
Dordrecht heeft bij het ontwikkelen van ideeën rond een nieuwe stadswijk de methodiek Wikken en Wegen gebruikt. Hierbij is ook gekeken naar de effecten van keuzes op onder meer mobiliteit en leefbaarheid, luchtkwaliteit en gezondheid.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.