Instorten parkeergarage Nieuwgein geen slachtoffers wel trauma's
Stofwolken vallen woest op hen neer, het wordt aardedonker, het regent gruis en stenen. ,,We gaan dood! We gaan dood!’’ schreeuwt Geraldine Woudstra. Dan zet haar man de auto pijlsnel in de achteruit, op weg naar het licht. Voor het eerst vertelt de laatste bezoeker van de rampgarage in Nieuwegein haar verhaal aan AD.
En ineens is het er. Dat onheilspellende geroffel, dat vanuit het niets komt aanzwellen. Stofwolken vallen woest op hen neer, het wordt aardedonker, het regent gruis en stenen. ,,We gaan dood! We gaan dood!’’ schreeuwt Geraldine. Maar haar man zet zonder nadenken de auto in zijn achteruit en draait vol gas het parkeervak weer uit. Tegen Geraldine zegt hij dat ze haar mond moet bedekken met iets – haar trui, een mouw – tegen het stof dat hen de adem beneemt. Ze moet ook haar ogen beschermen, waarschuwt hij, want hij schakelt weer naar voren en trapt het gaspedaal zo diep mogelijk in. Hij gaat de slagboom rammen, met gierende banden. Net voordat ze hem ook echt ramden, heeft iemand hem voor hen omhooggehouden. Waarschijnlijk een beveiliger van Q-park.
‘Was het een bom?’
Buiten belt ze 112. Aan de andere kant van de lijn wordt geroepen: ‘GRIP 1! GRIP 1!’ Het alarm dat hoort bij een groot incident. De verbinding valt daarop weg, maar ze wordt gelijk teruggebeld. ,,Was het een bom?!’’ vraagt de stem haar aan de andere kant van de lijn. Geraldine heeft geen idee wat hen is overkomen, ze verkeert in shock. Op datzelfde moment ziet ze al de eerste helikopter boven de garage hangen. De omgeving vult zich razendsnel met hulpdiensten. Geraldine heeft sindsdien acht EMDR-sessies ondergaan; therapie om beter te kunnen omgaan met wat haar die avond in Nieuwegein is overkomen.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid komt mogelijk pas over een half jaar met conclusies uit het lopende onderzoek. Eigenaar Primevest van de Q-park garage wil ‘eerst absolute zekerheid’ hebben over de veiligheid voordat deze ‘kan worden hersteld en mogelijk opnieuw in gebruik genomen’.
Meer informatie
> Lees verder in AD
Meer nieuws
Elektrische auto’s blijken relatief veel minder in brand te vliegen
Voor het eerst werden er in 2021 cijfers over elektrische autobranden verzameld. De cijfers zijn bemoedigend. Zo is te lezen in onder andere Trouw.
Lees meerHandreikingen duurzaam onderhoud parkeergarages
Hoe kun je het onderhoud van parkeergarages beter, efficiënter en duurzamer maken? VBR (Vereniging Beton Reparatiebedrijven) en Vexpan bieden handvatten voor
Lees meerRenovatie jaren 80-parkeergarage Cityplaza in Nieuwegein
Begin 2021 heeft de gemeente Nieuwegein samen met Wereldhave een grote renovatie laten uitvoeren in de 770 parkeerplaatsen tellende parkeergarage. Inspiratie aan de hand van een vijftal voor-en-na beelden
Lees meerDe digitale Gehandicaptenparkeerkaart
Al geruime tijd wordt er door de gebruikers van de Gehandicaptenparkeerkaart, kortweg GPK, gevraagd om inzicht in het parkeerregime van gemeenten. Door de verscheidenheid aan regelingen
Lees meerElektrisch laden in gemeentelijke garages Rotterdam op stoom
Rotterdam heeft in 2020 ambitieuze doelstellingen geformuleerd om binnen enkele jaren in al haar garages elektrisch laden mogelijk te maken. Zij volgt daar een meersporenbeleid
Lees meerVerantwoordelijkheden en risico’s bij laadpalen in parkeergarages
Nederland ziet steeds meer elektrische auto’s en daarmee ook een groeiende vraag naar laadpalen. Tegelijkertijd zijn veel private en publieke garage-eigenaren en VvE’s beducht voor de gevaren die laadpalen in garages
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.