'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'

Gepubliceerd op: 19 maart 2025

Fractievoorzitter Lotte van Basten Batenburg van de VVD in de Haagse gemeenteraad stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. “Handhaving op straat is een taak van de gemeenten. Maar als een boa een boete uitschrijft voor foutparkeren of huftergedrag in het verkeer, vloeien de opbrengsten in de staatskas”, schrijft Van Basten Batenburg. Zij vindt dat het boetegeld naar de gemeenten moet om meer en beter te kunnen handhaven op straat.

 

“Afval en andere troep op straat of hufterig gedrag in het verkeer: niemand kijkt er meer van op. Op straat zijn de lontjes zo kort, dat mensen elkaar niet meer durven aan te spreken. Regels lijken suggesties en er wordt te weinig en te slap opgetreden tegen aso’s die regels aan hun laars lappen. Het is niet zo gek dat je van steeds meer gewone burgers hoort dat ze zich niet meer prettig voelen op straat. Daar moeten we wat aan doen. En dat is onmogelijk zonder meer politie en meer handhavers op straat. De landelijke politiek moet zorgen voor meer politie. Maar meer handhavers, dat moeten gemeenten regelen. Daarom moet het kabinet alle opbrengsten van boa-boetes voortaan naar gemeenten laten gaan.”

  

Meer informatie
> Lees het hele bericht op dagblad070.nl 

Tags

parkeerboete boa gemeentekas

Meer nieuws

Expertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen

In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn.

Lees meer

Gemeente Hardenberg evalueert en actualiseert gereguleerd parkeren

Net als in vergelijkbare gemeenten in de regio was in de Hardenbergse samenleving discussie over het geldende parkeerbeleid.

Lees meer

De Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief

De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.

Lees meer

Open parkeerdata: een must

Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ((IenW) hebben de handen ineengeslagen om parkeerdata beter te ontsluiten. Over vier jaar moet 95 procent van deze data als open data beschikbaar zijn.

Lees meer

Parkeren en gebiedsontwikkeling rond knooppunten

De afgelopen jaren is uit meerdere onderzoeken gebleken dat parkeerbeleid groot effect kan hebben op duurzame gebiedsontwikkeling met laag autobezit- en gebruik.

Lees meer

Parkeergarages Lammermarkt en Garenmarkt: Een aantrekkelijk entree naar de stad

Om de Leidse binnenstad aantrekkelijk en bereikbaar te houden heeft het gemeentebestuur in 2010 opdracht gegeven om twee ondergrondse parkeergarages te bouwen.

Lees meer
1 48 49 50 51 52 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief