Haarlemmers verontwaardigd: parkeerplekken gereserveerd voor deelauto's

Gepubliceerd op: 24 september 2025

De gemeente Haarlem heeft deze zomer 30 parkeerplekken in de stad exclusief toegewezen aan deelauto’s. De toewijzing past in het streven van het stadsbestuur naar meer deelauto’s, maar bewoners zijn onaangenaam verrast. Op de website officielebekendmakingen.nl, waar de officiële bekendmakingen van de overheid zijn verzameld, stonden plotseling binnen een week dat – en welke – 30 parkeerplekken in Haarlem zijn toegewezen aan deelauto’s. 

 

Bewoners vinden het ‘een beetje raar’ om dat zo te moeten vernemen, aldus een van de bewoners in de buurt van zo’n parkeerplek. “Het voelt dan toch een beetje alsof het stiekem wordt gedaan. We hebben er als buurt verder niks over gehoord van de gemeente.” De bewoners zijn onaangenaam verrast door de plotselinge verandering en vooral door het feit dat er nóg minder parkeerruimte overblijft voor de mensen in de buurt. “Het is een optelsom”, zegt een buurtbewoner. “Het is maar één parkeerplek – dat beseffen wij ook. Maar vergeet niet: hier is betaald parkeren al ingevoerd. Desondanks parkeren steeds meer toeristen en bezoekers van de Koepel in de wijk. Er is hier ’s avonds al amper meer een vrije plek te vinden. En dan moet er ook nog een groot aantal huizen in de buurt bijkomen.”

 

Oplossing voor de parkeerdruk
De gemeente ziet de deelauto juist als onderdeel van de oplossing voor de hoge parkeerdruk. Het college van burgemeester en wethouders stelt dat zij het autobezit in Haarlem wil verminderen. “Als we vaker vervoersmiddelen delen”, meldt de gemeente op de eigen website, “dan zijn er minder nodig. Zo houden we meer ruimte op straat voor andere dingen zoals spelen, groen en ontmoeten.”

 

 

Meer informatie
> Bron: nhnieuws.nl

Tags

gemeente Haarlem deelauto parkeerbeleid

Meer nieuws

Expertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen

In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn.

Lees meer

Gemeente Hardenberg evalueert en actualiseert gereguleerd parkeren

Net als in vergelijkbare gemeenten in de regio was in de Hardenbergse samenleving discussie over het geldende parkeerbeleid.

Lees meer

De Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief

De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.

Lees meer

Open parkeerdata: een must

Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ((IenW) hebben de handen ineengeslagen om parkeerdata beter te ontsluiten. Over vier jaar moet 95 procent van deze data als open data beschikbaar zijn.

Lees meer

Parkeren en gebiedsontwikkeling rond knooppunten

De afgelopen jaren is uit meerdere onderzoeken gebleken dat parkeerbeleid groot effect kan hebben op duurzame gebiedsontwikkeling met laag autobezit- en gebruik.

Lees meer

Parkeergarages Lammermarkt en Garenmarkt: Een aantrekkelijk entree naar de stad

Om de Leidse binnenstad aantrekkelijk en bereikbaar te houden heeft het gemeentebestuur in 2010 opdracht gegeven om twee ondergrondse parkeergarages te bouwen.

Lees meer
1 48 49 50 51 52 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief