Haarlemmers verontwaardigd: parkeerplekken gereserveerd voor deelauto's
De gemeente Haarlem heeft deze zomer 30 parkeerplekken in de stad exclusief toegewezen aan deelauto’s. De toewijzing past in het streven van het stadsbestuur naar meer deelauto’s, maar bewoners zijn onaangenaam verrast. Op de website officielebekendmakingen.nl, waar de officiële bekendmakingen van de overheid zijn verzameld, stonden plotseling binnen een week dat – en welke – 30 parkeerplekken in Haarlem zijn toegewezen aan deelauto’s.
Bewoners vinden het ‘een beetje raar’ om dat zo te moeten vernemen, aldus een van de bewoners in de buurt van zo’n parkeerplek. “Het voelt dan toch een beetje alsof het stiekem wordt gedaan. We hebben er als buurt verder niks over gehoord van de gemeente.” De bewoners zijn onaangenaam verrast door de plotselinge verandering en vooral door het feit dat er nóg minder parkeerruimte overblijft voor de mensen in de buurt. “Het is een optelsom”, zegt een buurtbewoner. “Het is maar één parkeerplek – dat beseffen wij ook. Maar vergeet niet: hier is betaald parkeren al ingevoerd. Desondanks parkeren steeds meer toeristen en bezoekers van de Koepel in de wijk. Er is hier ’s avonds al amper meer een vrije plek te vinden. En dan moet er ook nog een groot aantal huizen in de buurt bijkomen.”
Oplossing voor de parkeerdruk
De gemeente ziet de deelauto juist als onderdeel van de oplossing voor de hoge parkeerdruk. Het college van burgemeester en wethouders stelt dat zij het autobezit in Haarlem wil verminderen. “Als we vaker vervoersmiddelen delen”, meldt de gemeente op de eigen website, “dan zijn er minder nodig. Zo houden we meer ruimte op straat voor andere dingen zoals spelen, groen en ontmoeten.”
Meer informatie
> Bron: nhnieuws.nl
Meer nieuws
Rechter aanvaardt flexibele parkeernormen met MaaS
De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.
Lees meerParkeeroplossing in strijd met parkeerbeleid
Een omgevingsvergunning voor een nieuwbouwcomplex gaat tot twee keer toe onderuit, terwijl er niet één maar zelfs twee parkeeroplossingen zouden zijn. Dat het toch misgaat, komt – helaas – door een formele reden, zo blijkt. Onnodig, zo lijkt het. Wat ging er fout en welke oplossingen zijn er?
Lees meerParkeren op nummer 1 publieksreacties gemeenten
Veel van de publieksreacties richting Nederlandse gemeenten gaan over parkeren en parkeervergunningen. Nederlandse gemeenten zien tegelijkertijd veel ruimte voor verbetering van de afhandeling van publieksreacties. Dit blijkt uit de eerste ‘Benchmark afhandeling publieksreacties’, uitgevoerd in najaar 2019 door DTV Consultants.
Lees meerMobiel parkeren in parkeergarages. Off-street parkeren zonder barrières
In Nieuwegein hebben Skidata en EasyPark een ANPR-koppeling (Automatic NumberPlate Recognition) gerealiseerd die mobiel parkeren in parkeergarage mogelijk maakt, zonder speciale parkeerpas of anderszins.
Lees meerSeminar Passende Parkeernormen
Parkeernormen spelen steeds meer bij ontwikkeling van projecten. Zowel vanuit reductie van autoverkeer in stedelijke gebieden als de kosten van parkeervoorzieningen bij de bouw en daarmee de haalbaarheid van projecten.
Lees meerStandpunt ‘bij brand geen lift’ ter discussie
Ruim een jaar geleden kwamen meer dan 400 gebouweigenaren, adviseurs, mensen uit de zorg en brandweermensen bij elkaar om na te denken over liftgebruik bij brand. De uitspraak ‘bij brand geen lift’ verdient heroverweging, zo vonden de meesten.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.