Haarlemmers verontwaardigd: parkeerplekken gereserveerd voor deelauto's

Gepubliceerd op: 24 september 2025

De gemeente Haarlem heeft deze zomer 30 parkeerplekken in de stad exclusief toegewezen aan deelauto’s. De toewijzing past in het streven van het stadsbestuur naar meer deelauto’s, maar bewoners zijn onaangenaam verrast. Op de website officielebekendmakingen.nl, waar de officiële bekendmakingen van de overheid zijn verzameld, stonden plotseling binnen een week dat – en welke – 30 parkeerplekken in Haarlem zijn toegewezen aan deelauto’s. 

 

Bewoners vinden het ‘een beetje raar’ om dat zo te moeten vernemen, aldus een van de bewoners in de buurt van zo’n parkeerplek. “Het voelt dan toch een beetje alsof het stiekem wordt gedaan. We hebben er als buurt verder niks over gehoord van de gemeente.” De bewoners zijn onaangenaam verrast door de plotselinge verandering en vooral door het feit dat er nóg minder parkeerruimte overblijft voor de mensen in de buurt. “Het is een optelsom”, zegt een buurtbewoner. “Het is maar één parkeerplek – dat beseffen wij ook. Maar vergeet niet: hier is betaald parkeren al ingevoerd. Desondanks parkeren steeds meer toeristen en bezoekers van de Koepel in de wijk. Er is hier ’s avonds al amper meer een vrije plek te vinden. En dan moet er ook nog een groot aantal huizen in de buurt bijkomen.”

 

Oplossing voor de parkeerdruk
De gemeente ziet de deelauto juist als onderdeel van de oplossing voor de hoge parkeerdruk. Het college van burgemeester en wethouders stelt dat zij het autobezit in Haarlem wil verminderen. “Als we vaker vervoersmiddelen delen”, meldt de gemeente op de eigen website, “dan zijn er minder nodig. Zo houden we meer ruimte op straat voor andere dingen zoals spelen, groen en ontmoeten.”

 

 

Meer informatie
> Bron: nhnieuws.nl

Tags

gemeente Haarlem deelauto parkeerbeleid

Meer nieuws

Vernieuwde Beleidsregels Parkeren Nijmegen

Bijna jaarlijks worden de Beleidsregels Parkeren herzien, passend binnen vastgestelde Parkeernota. Hierin staan de parkeernormen bij ruimtelijke ontwikkelingen in Nijmegen voor de komende jaren.

Lees meer

Parkeerbeleid in Beverwijk duidelijker en simpeler

Gemeente Beverwijk versimpelt het parkeerbeleid. Iedereen kan vanaf 1 januari 2025 elke dag het eerste uur gratis parkeren. Dit heeft de gemeenteraad besloten op 14 november. 

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld | Martin Bartels: ‘Correcte handhaving is het fundament voor parkeerbeheer’

Martin Bartels is al lange tijd werkzaam bij Parkeerbeheer in de gemeente Roosendaal. Met passie vertelt hij over zijn werk, over de stad en over de uitdagingen waar hij dagelijks mee te maken heeft.

Lees meer

Off-street parkeren zonder slagbomen

Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.

Lees meer

Nijmegen: parkeerplekken voor de deur moeten weg

Hij is donker, eng en te ver weg. De parkeergarage die als alternatief moet dienen voor de parkeerplaatsen voor de deur die de bewoners kwijtraken. Volgens de gemeente Nijmegen moet het groener in de stad.

Lees meer

Eindrapportage Deelmobiliteit in Gebiedsontwikkeling

In opdracht van het nationale samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit is een nader onderzoek gedaan naar casuïstiek, dilemma’s en al geleerde lessen van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling.

Lees meer
1 9 10 11 12 13 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief