Goudappel bestaat 60 jaar!
Mobiliteit is meer dan reizen van A naar B. Het speelt ook een grote rol in het gezond, groen, veilig en leefbaar houden van onze leefomgeving. Daar houden ze zich bij Vexpan Premium Sponsor Goudappel al sinds de oprichting – dit jaar precies 60 jaar geleden – mee bezig. Het 60-jarig bestaan van Goudappel is een mijlpaal waar ze trots op zijn. Hoe is Goudappel 60 jaar geleden eigenlijk ontstaan?
De geschiedenis van Goudappel start in 1963 wanneer Henk Goudappel in Delft begint als verkeerskundige, een tot dan toe onbekend vakgebied. In datzelfde jaar bezoekt hij meerdere malen de Verenigde Staten om kennis op te halen, waarna hij ‘Adviesbureau voor Verkeersonderzoek en Verkeersplanning Ir H.M. Goudappel c.i.’ opricht. In 1966 verhuist het bedrijf naar Deventer, en opent in de daaropvolgende decennia nog vier kantoren: in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Leeuwarden. In 1967 voegt Leo Coffeng zich bij hem als partner van het ‘Adviesbureau voor Verkeersordening Goudappel en Coffeng’. In 1972 vormt de kennis van Goudappel mede de basis voor de oprichting van de Verkeersacademie in Tilburg in 1972, en later de faculteit Urbanistiek in Eindhoven. In 2021 verandert de naam ‘Goudappel Coffeng’ in het huidige ‘Goudappel’.
Goudappel is 100% eigendom van zijn werknemers. In 2009 is de huidige regeling voor werknemersparticipatie ingegaan. Dat maakt het bedrijf een financieel onafhankelijke organisatie waar betrokkenheid voorop staat. Sinds de oprichting van het bedrijf is er veel veranderd. Maar de passie voor mobiliteit is altijd gebleven. Goudappel heeft zich ontwikkeld tot de mobiliteitsexpert die het vandaag de dag is en levert met 250 adviseurs beslisinformatie en handelingsperspectief op basis van trends, data en inzichten. Juist die combinatie maakt Goudappel uniek. En ging het in 1963 om kennis halen uit de Verenigde Staten, tegenwoordig gaat het om kennis brengen. De afgelopen jaren adviseerde Goudappel er diverse keren op het gebied van leefbaarheid, verkeersveiligheid, fietsvoorzieningen, openbaar vervoer, en integraal denken.
Vier het jubileum mee en beantwoord hier de prijsvraag. Dan maakt u kans op een metalen giftbox Moët & Chandon Brut Impérial City.
Meer nieuws
Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving
De loopbaan van Sander ten Hoorn in de parkeerwereld. Gegrepen door het parkeervirus.
Lees meerExpertteam: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er in Nederland?
Vraag van Mario van Ginkel Triflex aan het Vexpan Expertteam: Is er een overzicht te geven van de omvang van de parkeermarkt / totale parkeercapaciteit in Nederland? Lees het antwoord.
Lees meerAmsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden
Grote auto's als SUV's die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om 'auto's met overgewicht' meer parkeergeld te laten betalen.
Lees meerMogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers
Een herkenbaar beeld voor strandbezoekers: aansluiten in de file en lang zoeken naar een parkeerplek. Adviesbureau Goudappel onderzoekt met veldwerkbureau NDC voor gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen.
Lees meerBetaald parkeren in de hele gemeente Utrecht in 2034 een feit
Met aanvullende maatregelen zoals het stadsbreed invoeren van betaald parkeren en het fors verlagen van de parkeernorm bij nieuwbouw wordt een volgende stap gezet om auto’s uit Utrecht te weren.
Lees meerPeter Vissers: 'Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse'
Dordrecht heeft bij het ontwikkelen van ideeën rond een nieuwe stadswijk de methodiek Wikken en Wegen gebruikt. Hierbij is ook gekeken naar de effecten van keuzes op onder meer mobiliteit en leefbaarheid, luchtkwaliteit en gezondheid.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.