Goudappel bestaat 60 jaar!
Mobiliteit is meer dan reizen van A naar B. Het speelt ook een grote rol in het gezond, groen, veilig en leefbaar houden van onze leefomgeving. Daar houden ze zich bij Vexpan Premium Sponsor Goudappel al sinds de oprichting – dit jaar precies 60 jaar geleden – mee bezig. Het 60-jarig bestaan van Goudappel is een mijlpaal waar ze trots op zijn. Hoe is Goudappel 60 jaar geleden eigenlijk ontstaan?
De geschiedenis van Goudappel start in 1963 wanneer Henk Goudappel in Delft begint als verkeerskundige, een tot dan toe onbekend vakgebied. In datzelfde jaar bezoekt hij meerdere malen de Verenigde Staten om kennis op te halen, waarna hij ‘Adviesbureau voor Verkeersonderzoek en Verkeersplanning Ir H.M. Goudappel c.i.’ opricht. In 1966 verhuist het bedrijf naar Deventer, en opent in de daaropvolgende decennia nog vier kantoren: in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Leeuwarden. In 1967 voegt Leo Coffeng zich bij hem als partner van het ‘Adviesbureau voor Verkeersordening Goudappel en Coffeng’. In 1972 vormt de kennis van Goudappel mede de basis voor de oprichting van de Verkeersacademie in Tilburg in 1972, en later de faculteit Urbanistiek in Eindhoven. In 2021 verandert de naam ‘Goudappel Coffeng’ in het huidige ‘Goudappel’.
Goudappel is 100% eigendom van zijn werknemers. In 2009 is de huidige regeling voor werknemersparticipatie ingegaan. Dat maakt het bedrijf een financieel onafhankelijke organisatie waar betrokkenheid voorop staat. Sinds de oprichting van het bedrijf is er veel veranderd. Maar de passie voor mobiliteit is altijd gebleven. Goudappel heeft zich ontwikkeld tot de mobiliteitsexpert die het vandaag de dag is en levert met 250 adviseurs beslisinformatie en handelingsperspectief op basis van trends, data en inzichten. Juist die combinatie maakt Goudappel uniek. En ging het in 1963 om kennis halen uit de Verenigde Staten, tegenwoordig gaat het om kennis brengen. De afgelopen jaren adviseerde Goudappel er diverse keren op het gebied van leefbaarheid, verkeersveiligheid, fietsvoorzieningen, openbaar vervoer, en integraal denken.
Vier het jubileum mee en beantwoord hier de prijsvraag. Dan maakt u kans op een metalen giftbox Moët & Chandon Brut Impérial City.
Meer nieuws
'Ondenkbaar' betaald parkeren nu tóch mogelijkheid door parkeerchaos Mall of the Netherlands
De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een einde maken aan de parkeerchaos die heerst in wijken rond de Mall of the Netherlands. Er liggen drie voorstellen op tafel die een einde moeten maken aan de parkeerproblematiek.
Lees meerOnderzoek naar angststoornissen en problemen in het verkeer
In het kader van een promotietraject aan de Radboud Universiteit wordt er momenteel onderzoek gedaan naar mensen met angststoornissen en problemen in het verkeer. Ook bij het parkeren. Angststoornissen kunnen stevige gevolgen hebben.
Lees meerParkeergarages voortaan gratis in Almelo
Automobilisten kunnen straks (deels) gratis hun auto kwijt in de parkeergarages in de binnenstad van Almelo. Deze geste moet meer bezoekers naar het centrum trekken. De gemeente trekt er de komende jaren een miljoen euro voor uit.
Lees meerAdvies aan Hoge Raad over rechterlijke toetsing kosten naheffing parkeerbelasting
Er is een stijging van het aantal bezwaren en procederen voor naheffing parkeerbelasting door de opkomst van de no cure no pay bedrijven. De rechtbank Oost Brabant koos bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting.
Lees meerWinkelbestedingen en de vervoerwijze van klanten
De laatste tijd is de discussie over het belang van automobilisten, fietsers en voetgangers in winkelgebieden weer opgelaaid. Hoogste tijd dus om eens nader te kijken naar wát nu eigenlijk gemeten wordt in deze onderzoeken.
Lees meerGouda legt vier scenario’s betaald parkeren voor aan inwoners
De gemeente Gouda gaat eind oktober vier scenario’s voor invoering van betaald en vergund parkeren voorleggen aan de inwoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.