Gemeente Den Haag stopt proef met hoge parkeertarieven
De gemeente Den Haag stapt af van het hoge parkeertarief in delen van de stad. Dat heeft het college in een brief aan de gemeenteraad laten weten. In plaats daarvan moet er een systeem komen waarbij het per uur duurder wordt om je auto te parkeren.
Vorig jaar mei ging in twee gebieden in Scheveningen en het centrum van Den Haag een proef van start waarbij er voor het parkeren altijd een dagkaart van 50 euro afgerekend moest worden. De gemeente wilde zo overlast voor omwonenden beperken, door bezoekers te laten uitwijken naar een parkeergarage.
Proef succes maar ondernemers kritisch
De proef met parkeren voor 50 euro duurde een jaar, en deze week volgde een evaluatie. Daaruit bleek volgens de gemeente dat bewoners over het algemeen tevreden zijn over de nieuwe aanpak, maar dat ondernemers minder positief zijn. Het college noemt de proef een succes, maar door de kritiek van de ondernemers wordt toch gezocht naar een alternatief, meldt Omroep West. Er wordt nu gekeken naar een andere oplossing, namelijk het zogeheten progressief betalen. Bij dit systeem wordt het uurtarief steeds hoger naarmate er langer wordt geparkeerd.
Meer informatie
> Lees het hele artikel van NOS ism Omroep West
> Lees meer over de Parkeerstrategie 2021 – 2030 van de gemeente Den Haag (eerder verschenen in Vexpansie)
> Raadsbesluit
> Commissiebrief waarin de proef (punt 1) wordt toegelicht
> Artikel over pilot
Meer nieuws
Parkeeroplossing in strijd met parkeerbeleid
Een omgevingsvergunning voor een nieuwbouwcomplex gaat tot twee keer toe onderuit, terwijl er niet één maar zelfs twee parkeeroplossingen zouden zijn. Dat het toch misgaat, komt – helaas – door een formele reden, zo blijkt. Onnodig, zo lijkt het. Wat ging er fout en welke oplossingen zijn er?
Lees meerParkeren op nummer 1 publieksreacties gemeenten
Veel van de publieksreacties richting Nederlandse gemeenten gaan over parkeren en parkeervergunningen. Nederlandse gemeenten zien tegelijkertijd veel ruimte voor verbetering van de afhandeling van publieksreacties. Dit blijkt uit de eerste ‘Benchmark afhandeling publieksreacties’, uitgevoerd in najaar 2019 door DTV Consultants.
Lees meerMobiel parkeren in parkeergarages. Off-street parkeren zonder barrières
In Nieuwegein hebben Skidata en EasyPark een ANPR-koppeling (Automatic NumberPlate Recognition) gerealiseerd die mobiel parkeren in parkeergarage mogelijk maakt, zonder speciale parkeerpas of anderszins.
Lees meerSeminar Passende Parkeernormen
Parkeernormen spelen steeds meer bij ontwikkeling van projecten. Zowel vanuit reductie van autoverkeer in stedelijke gebieden als de kosten van parkeervoorzieningen bij de bouw en daarmee de haalbaarheid van projecten.
Lees meerStandpunt ‘bij brand geen lift’ ter discussie
Ruim een jaar geleden kwamen meer dan 400 gebouweigenaren, adviseurs, mensen uit de zorg en brandweermensen bij elkaar om na te denken over liftgebruik bij brand. De uitspraak ‘bij brand geen lift’ verdient heroverweging, zo vonden de meesten.
Lees meerParkeernormen: een goede basis voor een toekomstbestendig parkeerareaal?*
Parkeerkencijfers geven vaak aanleiding tot discussies: zijn de uitgangspunten, functieprofielen, locatiekenmerken juist geïnterpreteerd?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.