Geen toekomst meer voor personenauto's op waterstof
Het doek lijkt definitief te vallen voor de personenauto op waterstof. Zelfs de grootste ambassadeur van het rijden op waterstof, Toyota, gelooft er nauwelijks nog in en verlegt zijn koers naar bestelauto’s, vrachtauto’s en bussen. Eerder al haakten Mercedes-Benz en BMW af bij de ontwikkeling van personenauto’s die op waterstof rijden. Zo is te lezen in het AD.
[Bron: autoredactie AD]
Waterstofauto’s lijken bovendien overbodig te worden, nu volledig elektrische auto’s steeds grotere reikwijdten behalen. Tot voor kort was die actieradius niet meer dan een paar honderd kilometer. De huidige Toyota Mirai kan op waterstof maximaal 650 kilometer rijden.
Maar langzaam maar zeker halen elektrische auto’s de waterstofauto’s ook op dat punt in. Zo onthulde Toyota vorige week op de mobiliteitsshow van Tokio een nieuwe elektrische Lexus die eenmaal opgeladen 1.000 kilometer ver komt. Die auto, de LF-ZC, staat over ruim twee jaar in de showrooms en gebruikt nota bene nog ‘doodgewone’ lithium-ion batterijen: het type dat bijna alle elektrische auto’s van dit moment aan boord hebben.
Toyota ziet net als Mercedes-Benz, jarenlang een belangrijke partner in het promoten van waterstof, op dit moment eigenlijk alleen nog een toekomst weggelegd voor bedrijfsauto’s op waterstof.
> Lees het hele artikel op AD.nl
Meer nieuws
Energietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen
Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.
Lees meerBMW en gemeente Rotterdam helpen elektrische rijders
Met het pilotproject Charge & Repark proberen BMW en de gemeente Rotterdam elektrische rijders op een positieve manier te stimuleren om de laadpaal vrij te maken
Lees meerOnderzoek naar laadprofielen: inzicht in belasting stroomnet door effect slim laden EV's
Data-onderzoekers van ElaadNL hebben laadprofielen opgesteld die inzicht geven op welke wijze het stroomnet belast wordt door het laden van elektrische auto’s in 2030.
Lees meerOpen Innovatie Programma: TenneT op zoek naar the Holy Grail
De razendsnelle opkomst van o.a. elektrische auto’s hebben ertoe geleid dat het elektriciteitsnetwerk op springen staat. Het gebrek aan capaciteit is inmiddels zo groot dat TenneT de handen ineenslaat.
Lees meerMicrocar
Er is sinds begin 2022 een elektrische microcar op de markt die een serieus alternatief is voor de auto.
Lees meerGebruikersgroep laadinfradata NDW van start
NDW start in 2023 met het realiseren van een ontsluiting van laadinfradata. Deze data geeft inzichten die nodig zijn voor beleidskeuzes rondom de energietransitie, elektrisch rijden en het gebruik van geplaatste laadpalen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.