Geen toekomst meer voor personenauto's op waterstof
Het doek lijkt definitief te vallen voor de personenauto op waterstof. Zelfs de grootste ambassadeur van het rijden op waterstof, Toyota, gelooft er nauwelijks nog in en verlegt zijn koers naar bestelauto’s, vrachtauto’s en bussen. Eerder al haakten Mercedes-Benz en BMW af bij de ontwikkeling van personenauto’s die op waterstof rijden. Zo is te lezen in het AD.
[Bron: autoredactie AD]
Waterstofauto’s lijken bovendien overbodig te worden, nu volledig elektrische auto’s steeds grotere reikwijdten behalen. Tot voor kort was die actieradius niet meer dan een paar honderd kilometer. De huidige Toyota Mirai kan op waterstof maximaal 650 kilometer rijden.
Maar langzaam maar zeker halen elektrische auto’s de waterstofauto’s ook op dat punt in. Zo onthulde Toyota vorige week op de mobiliteitsshow van Tokio een nieuwe elektrische Lexus die eenmaal opgeladen 1.000 kilometer ver komt. Die auto, de LF-ZC, staat over ruim twee jaar in de showrooms en gebruikt nota bene nog ‘doodgewone’ lithium-ion batterijen: het type dat bijna alle elektrische auto’s van dit moment aan boord hebben.
Toyota ziet net als Mercedes-Benz, jarenlang een belangrijke partner in het promoten van waterstof, op dit moment eigenlijk alleen nog een toekomst weggelegd voor bedrijfsauto’s op waterstof.
> Lees het hele artikel op AD.nl
Meer nieuws
Toelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages
Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.
Lees meer‘Kunstmatige intelligentie helpt energieconsumptie elektrisch vervoer slim te sturen’
Netbeheerders en energieleveranciers krijgen technologie tot hun beschikking om binnen Europa de energievraag en het stroomverbruik van elektrisch vervoer te kunnen sturen. Het Arnhemse bedrijf Deftpower ontwikkelt een platform.
Lees meerElektrische deelauto's gaan in Utrecht stroom terugleveren om netcongestie tegen te gaan
Vijfhonderd elektrische deelauto's van MyWheels worden vanaf maart 2025 in Utrecht ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Op die manier willen projectpartners een overvol stroomnet tegengaan.
Lees meerEPA Toolbox Brandveiligheid: Richtlijn voor EV-opladers
EPA lanceert de EV & Fire Safety Toolbox voor parkeergarages. De toolbox biedt richtlijnen op het gebied van persoonlijke veiligheid, eigendomsbescherming en operationele continuïteit en bevat een aantal casestudies.
Lees meerOpening zonnepark in Almere: lokale stroom voor laadpalen
TotalEnergies heeft een zonnepark in Almere gebouwd om lokaal 100% groene stroom te leveren aan haar elektrische laadpalen in de regio.
Lees meerVexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages
De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.