Evolutie van Verkeersinformatie: Real Time Traffic Information (RTTI) Sleutel tot Slimme Mobiliteit
In een wereld waarin mobiliteit een cruciale rol speelt in ons dagelijks leven, is de behoefte aan actuele, nauwkeurige en relevante verkeersinformatie groter dan ooit.
Op 1 januari 2025 gaat de herziene Europese RTTI-verordening (Real Time Traffic Information) in.
Ties de Groot bestuurslid Vexpan
Houders van databronnen worden verplicht om deze data real time en van goede kwaliteit aan te bieden. Serviceproviders moeten vervolgens deze data ook in hun diensten verwerken, mits de data van goede kwaliteit is en bruikbaar is. De regelgeving beoogt een dialoog tussen datahouder en datagebruiker, waarbij beide partijen verantwoordelijk zijn in het proces voor de kwaliteit van de data.
Voor wegbeheerders zijn de voordelen dat ze enige invloed kunnen krijgen op routekeuzes door serviceproviders, meer verkeersveiligheid door diensten als ISA, een boodschap bij een weggebruiker laten komen zonder dat daar altijd een DRIP voor nodig is. Maar het vraagt wel kwalitatieve en actuele data – Real Time – en daarmee de nodige inspanningen om de data inderdaad real time te krijgen en te houden.
RTTI is niet zomaar een stap vooruit in navigatiesystemen; het vertegenwoordigt een cruciale stap in de richting van slimmere, efficiëntere en duurzamere mobiliteit. Met behulp van technologieën, zoals GPS, gegevensverwerking en connectiviteit, biedt RTTI bestuurders real time inzicht in de verkeersomstandigheden, waardoor ze files kunnen vermijden, reistijden kunnen optimaliseren en hun rit aanzienlijk comfortabeler en veiliger kunnen maken.
Dit artikel van CROW van Gerard van Dijck Kenniswerker CROW verkent RTTI verordening en beschrijft tegelijkertijd de impact ervan op verkeersmanagement, veiligheid en duurzaamheid. Er wordt ook ingegaan op de uitdagingen en kansen die gepaard gaan met de implementatie van RTTI.
> Meer informatie Verkeerdata en download RTTI

Meer nieuws
Amersfoort autoluwe binnenstad
De binnenstad van Amersfoort wordt meer autoluw gemaakt. Medewerkers van de afdeling Stad & Ontwikkeling vertellen hoe het proces is verlopen.
Lees meerDaadwerkelijke autobezit inzichtelijk via passendeparkeernorm.nl
Gemeentelijke parkeernormen kunnen een fors remmend effect hebben op nieuwe woningbouw. Dit komt omdat ze soms (flink) te hoog zijn. Goudappel heeft onderzoek gedaan naar het autobezit
Lees meerBestemmingsplan als kapstok voor parkeerbeleid
Een bestemmingsplan dient te beschikken over een parkeerregeling. Een concreet bouwplan dat niet past binnen het bestemmingsplan wordt getoetst aan parkeeronderbouwing.
Lees meerCanadees parkeren
Het Canadees parkeren, oftewel het met twee wielen op het trottoir parkeren is in veel steden een probleem. Zowel voor voetgangers als hulpdiensten.
Lees meerVan vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!
De Solid State batterij. Van vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!
Lees meerHoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?
Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.