Elektrische deelauto's gaan in Utrecht stroom terugleveren om netcongestie tegen te gaan

Gepubliceerd op: 27 november 2024

Vijfhonderd elektrische deelauto’s van MyWheels worden vanaf maart 2025 in Utrecht ingezet als rijdende ‘superbatterijen’. Dankzij speciale accu’s kunnen de voertuigen tijdelijk energie opslaan en vervolgens terugleveren aan het lokale net als er even heel veel vraag naar stroom is. Op die manier willen projectpartners MyWheels, Renault en We Drive Solar samen met gemeente Utrecht een overvol stroomnet tegengaan.

 

Dit is het eerste grootschalige Vehicle-to-Grid (V2G) deelauto project in Europa. Dankzij V2G-technologie kunnen elektrische voertuigen energie opslaan uit en terugleveren aan het lokale net tijdens piekuren, waarmee duurzame energie 24 uur per dag beschikbaar wordt gemaakt. Het project combineert de deelautodienst en geavanceerde technologie om het lokale energienet te balanceren en tegelijkertijd de transitie naar duurzame stedelijke mobiliteit te ondersteunen.

 

Nederland is sterk gegroeid in zonne- en windenergie, maar staat voor grote uitdagingen bij het beheersen van netcongestie. Dit initiatief toont de potentie die publiek-private samenwerkingen hebben om zowel groene energie als duurzame mobiliteit te bevorderen. Met meer dan 35 procent van de daken bedekt met zonnepanelen, leent Utrecht zich uitstekend voor de uitrol van dit initiatief.

 

MyWheels, het grootste deelautoplatform in Nederland, gaat een vloot van 500 elektrische Renault-voertuigen beheren, bestaande uit Renault 5 en Renault 4 E-Tech-modellen. De auto’s worden vanaf maart 2025 in Utrecht geplaatst om daar hun dubbele rol te vervullen als stedelijke mobiliteitsoplossingen en als energiebuffers. De elektrische deelauto’s bieden 10 procent van de benodigde flexibiliteit in de regio Utrecht om zonne- en windenergie over dag en nacht in evenwicht te brengen.

 

Deelauto’s als ‘rijdende buurtbatterij’
We Drive Solar, internationaal leider in V2G-laadoplossingen, plaatste de eerste bidirectionele laadpalen in Utrecht in 2019. Na verschillende tests met elektrische auto’s zijn in MyWheels en Renault de partners gevonden om de technologie op te schalen.

 

Wethouder Eva Oosters (Milieu en Emissieloos Vervoer) uit Utrecht: “Met dit initiatief laten we zien hoe gedeelde mobiliteit en slimme technologie samen de energietransitie kunnen versnellen. Door elektrische deelauto’s in te zetten als rijdende buurtbatterijen, creëren we duurzame, zelfvoorzienende wijken én maken we ruimte vrij voor groen en leefbaarheid in de stad. Het is een mooie, belangrijke stap vooruit en hopelijk het begin van nog veel meer van dit soort innovatieve samenwerkingen in Europa.”

 

Meer informatie
> Bron: MyWheels, persbericht en foto
> Foto: vlnr
Jan Versteeg, Nederlandse Ambassadeur, Eva Oosters, Wethouder Gemeente Utrecht
Angela van Hulst, netbeheerder Stedin
Matthieu Tenenbaum, COO Mobilize
Anouk Poelmann, CEO Renault Netherlands
Laurens van de Vijver, CEO MyWheels
Robin Berg, CEO We Drive Solar
> Gemeente Utrecht, lid van Vexpan en Commissie Gemeenten

Tags

deelauto's deelmobiliteit netcongestie e-laden gemeente

Meer nieuws

Opleidingsprogramma Slim en Groen Onderweg van start

Het opleidingsprogramma Slim en Groen Onderweg is van start. Vijftien deelnemers laten zich omscholen tot adviseur in de slimme mobiliteit. Met als doel om aan het eind van het traject een baan in deze sector te vinden.

Lees meer

Aanbieders van autodelen bundelen krachten in nieuwe coalitie

Aanbieders van autodelen lanceren de Coalitie van Deelauto-aanbieders (CvD). Het doel van deze samenwerking is het bevorderen van het gesprek tussen de sector, ambtenaren, politici en experts over beleid dat nodig is om de potentie van autodelen waar te maken.

Lees meer

Utrecht eerste stad wereldwijd die elektrische deelauto’s gebruikt als grootschalige buurtbatterijen

Inwoners van Vexpan lid Utrecht krijgen als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.

Lees meer

Naar een circulaire laadindustrie voor elektrische voertuigen

De industrie voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV) heeft wereldwijd te maken met materiaalschaarste. Daarom werkt NKL samen met Cenex Nederland aan een circulair ecosysteem voor de laadindustrie van EV.

Lees meer

KNVB en Revolt sluiten partnership om voetbalverenigingen te verduurzamen

KNVB en Revolt, een Nederlandse start-up gespecialiseerd in laadpalen, zijn een samenwerking aangegaan om Nederlandse voetbalverenigingen te verduurzamen.

Lees meer

Nieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en spaart CO2

Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot.

Lees meer
1 2 3 4 5 6 15

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief