Deelmobiliteit: leren van parkeren
In elk nummer kan een vertegenwoordiger van de wetenschap een gastcolumn voor Vexpansie schrijven. Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling in vergelijking met tien of vijftien jaar geleden. Dit is ook een teken dat de sector volwassener is geworden. Ook binnen ruimtelijke ordening en gebiedsontwikkeling krijgt parkeren nu de aandacht die het verdient. Niet zo lang geleden waren parkeerprofessionals de allerlaatsten die aan de planningtafel aanschoven, nu worden ze vaak al in een vroeg stadium betrokken.
[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2022-2. | Gastcolumn: dr. Guiliano Mingardo]
Misschien is dan nu de tijd rijp voor parkeren om een stapje verder te gaan en om ook andere sectoren binnen mobiliteit en stedelijke planning iets te kunnen leren. Maar wat kun je van parkeren leren? Door schade en schande heeft onze sector veel kennis opgedaan van hoe men moet omgaan met het stallen en parkeren van voertuigen. En als ik kijk naar de binnensteden van nu, dan is er een ontwikkeling gaande die veel profijt kan hebben van gedegen kennis over parkeren en die ontwikkeling is die van deelmobiliteit. Of micromobiliteit, of free-floating mobility, of welke andere interessante naam je hiervoor verder kunt bedenken.
In de laatste jaren zijn onze binnensteden overspoeld met allerlei soorten deelconcepten, vooral voor scooters en fietsen. Aan het nut van deelmobiliteit voor een stad valt absoluut niet te twijfelen, maar aan de manier waarop het momenteel wordt geregeld wel! Het beeld van deelfietsen en deelscooters die chaotische en asociaal geparkeerd staan op de stoep, voor een deur, op het zebrapad, in het midden van een parkje, etc… is helaas een bekend beeld voor velen van ons. Ook op social media worden foto’s van foutgeparkeerde deelfietsen en -scooters veelvuldig gedeeld. En nu zijn de deelstepjes in Nederland gelukkig nog niet toegestaan, maar de vraag is voor hoelang.
Wat ik interessant vind (als wetenschapper) maar nog niet begrijp (als burger) is waarom steden deze chaos op straat accepteren. Stel je voor dat in onze binnensteden auto’s op dezelfde manier geparkeerd zouden worden – op de stoep, op een zebrapad, op het gras in een parkje… – dat zou iedereen schandalig vinden en er zou per direct ingegrepen worden. Waarom is dit voor deelmobiliteit dan nog niet het geval?
Deelmobiliteit heeft zich razendsnel ontwikkeld en verspreid terwijl de meeste steden hier niet op voorbereid waren (zijn). Vaak is er geen echt beleid voor deelmobiliteit of slechts een reactieve aanpak die probeert de negatieve aspecten van deelmobiliteit te beperken. Je kunt zeggen dat de geschiedenis zich herhaalt, want dit is precies wat er 30-40 jaar geleden ook met parkeren gebeurde. Toen was het de snelle opmars van de voertuigen, geen regulering, schaarse ruimte beschikbaar, overlast… klinkt dit bekend?
Parkeerbeleid ontwikkelt zich in elk stad op dezelfde manier: het maakt niet uit als het over auto’s, fietsten, scooters of stepjes gaat, de logica is ongeveer dezelfde. Ik nodig alle parkeerprofessionals uit om hun kennis ter beschikking te stellen aan de mensen die met deelmobiliteit bezig zijn. We hebben veel fouten met autoparkeren gemaakt (en helaas maken we die nog steeds), maar laten we proberen om het met betrekking tot deelmobiliteit beter te doen, door gebruik te maken van de kennis die we inmiddels met (auto) parkeren hebben opgedaan.
Meer informatie
> Tekst: dr. Giuliano Mingardo, Senior researcher Urban and Transport Economics. Erasmus UPT – Erasmus Universiteit Rotterdam
> Tijdens bijeenkomsten van Vexpan gaan we dieper op deze onderwerpen in. Kijk op vexpan.nl/evenementen
Meer nieuws
Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag
Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.
Lees meerKeynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’
Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
Lees meerUitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'
Lees meerSociaal bewogen parkeerbeleid
Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.
Lees meerMaximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024
Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).
Lees meerAutoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.